Wat kan hiervan waar zijn? (zie uitleg)

Een tante van mijn moeder vertelde laatst over een kennis die niet ver van het plaatselijke crematorium vandaan woont. Vlak naast dat crematorium woont een boer die ook kippen houdt. Die kennis kocht altijd haar eieren bij die boer omdat deze zo lekker groot waren. Toen die tante haar echter vertelde dat de kippen los over het uitstrooiveld liepen en daar lustig in het rond pikten, heeft ze deze eieren nooit meer gekocht.... Kan het kloppen dat de kippen inderdaad grotere / dikkere eieren leggen omdat ze al scharrelend tussen de as extra kalk binnenkrijgen? Of is dit een typisch geval van broodje aap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

boehdisten zouden zeggen zie je nu wel mensen komen terug in dieren , ze zouden het gelijk als excuus gebruiken . Ik vindt het een grappige vraag ! Maar een mens is opgebouwd uit stof en keert terug tot stof . Dus het is wel degelijk een bouwsteen . opvallend is dat in gebieden na een bosbrand vaak zaden enorm goed groeien , en nieuwe vegetatie ontstaat. Maar wat ik eerder denk dat de as de grond sterker voorziet van compost en compost zorgt voor betere regenwormen . En regenwormen zijn rijk aan eiwitten . Ik denk dat de as de grond rijker kan maken , net als bij compost mogelijk belang spelen tussen kalk en zuurtegraad . Kalk is een goede bouwstof voor planten als druiven en olijven . sommige planten gaan beter op zure grond en andere op kalkgrond. opvallend is dat ze bij druivenstruiken beendermeel strooien om mooiere grotere druiven te krijgen .
Alleen in het geval van je kippen zijn het geen grotere druiven , maar eieren , grappig.
Ik kan me voorstellen dat de as , de structuur veranderd van de grond , en indirect daardoor meer levend organisme veroorzaakt van insecten en wormen die eiwitrijk zijn , en de kwaliteit voor de kippen ei verbeterd .Omdat te bewijzen zouden ook de kippen in het algemeen beschouwd worden in hun gestel . Dus eerst de kip eens eten of hij inderdaad sterkere botten heeft !
leuke vraag grappig .!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit lijkt een typisch geval van broodje aap?
De zuurtegraad beïnvloedt weliswaar de opname van voedingselementen via de wortels, bepaalt mee de grondstructuur en is van levensbelang voor een gevarieerd en actief bodemleven. Maar de kalk word niet specifiek aangeboden aan de kippen in de vorm van vegetatie.

andere meer plausibele hypotheses voor de grotere eieren zijn dat deze kippen niet in een legbatterij zitten, genoeg te eten krijgen (kalk zorgt namelijk voor extra harde groei van vegetatie, o.a. doordat het voor meer lucht in de bodem zorgt), of het zijn gewoon ander soort kippen dan in de standaard legbatterij, het soort kip bepaald namelijk voor een deel ook de grootte van het ei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kip wil via de voeding graag kalk opnemen, om een stevige eierschaal te kunnen maken.
Bij mijn weten heeft het kalk verder niets te maken met het formaat van het ei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mee eens, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er kippen rondlopen op een dergelijk veld. Dat zouden bezoekers nl als schokkend ervaren ! Vaak staat er ook een monument of liggen er bloemen aan de rand van het veld (afkomstig van een recente crematieplechtigheid). Het is dus niet "zomaar" ergens een terrein wat grenst aan een boerenerf. Het is ook vergunningsplichtig met name in waterwingebieden.

Verder is er echter weinig ("geen kip") te zien, maar heeft mn een herdenkingsfunctie.

Hoe de eieren dan zo groot komen, dat is het geheim van... ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de arme diertjes hun poten maar niet verbranden op de hete as.

maar.... de pot heus niet via de achter deur op de kop gekiept waarna de kippen heerlijk komen scharrelen.

de as moet een maand bewaard worden voor iemand er ook maar iets mee kan doen. de keuze bestaat om het uit te strooien op het veld waar de nabestaanden bij aanwezig kunnen zijn. het zou erg vreemd zijn als er een paar chicks lopen die hun kalkbehoefte even aan komen vullen, dus kippen zal je echt niet treffen op een dergelijk veldje. (op een begraafplaats zie je toch ook geen koeien grazen?)

de maat van het ei is afhankelijk van de kip. zo heeft de krielkip een veel te klein kontje om een fors ei te leggen, al zou zijn hele menu uit as bestaan.

dit is echt een broodje aap, maar dan met een eitje erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor jij niet al op bed te liggen, Eucje?! :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee joh, ik had nog zin in een broodje rond deze tijd : )
maareh....wat is jouw excuus??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo'n strooiveldje is altijd keurig gemaaid. Simpele conclusie: er rijdt een paar keer per week ook een -zeer waarschijnlijk gemotoriseerde- grasmaaier over je uitgestrooide opa. Wat is dan erger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is vreselijk!! mijn oma is een opa geworden! :) het is het idee dat je erbij kan hebben.
kippen eten soms ook kleine stukjes schelp (schelpengrid) om aan hun kalk te komen. weet je hoeveel stoffelijke overschotjes dát zijn? die freaky kippen toch ook!! een minuscuul klein beetje as van mijn vader laat ik binnenkort in een tattoo verwerken.
sommigen gruwelen hier van, anderen vinden het weer een mooie gedachte. 't maar net wat je er zelf bij voelt en denkt. zo ook met kipjes, grasmaaiers, vegertjes die de oven leegvegen, mensen ie stof inademen van de as, en ga zo nog maar even door :)
Kristal
12 jaar geleden
Bijzonder Euc...
Wil je ook kwijt welk symbool je laat zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iets wat staat voor de kinderen, of hun letters verwerkt in een roos met dauw/een traan.
dit gaat in overleg want ben zelf niet zo goed in schetsen en zal dan pas kiezen wat me het meeste aanspreekt.
geen kleur (vind ik persoonlijk plakplaatjes) en beslist niet iets massiefs/zwaars omdat ik dat #juist# niet wil benadrukken. een sierlijk 'iets' met krullen maar erg lastig uit te leggen!! zo heb ik het mijn hele stel dierbaren in 1 plaatje voor mijn idee symbolisch aan elkaar gekoppeld voor altijd d.m.v de as. (hihi, kan je je hier een voorstelling van maken?)
Kristal
12 jaar geleden
Misschien een sierlijke open roos met hetzelfde aantal buitenblaadjes als dierbaren.
In ieder geval spreekt het me aan dat je het niet massief wilt, maar sierlijk, vrouwelijk.
Wat vind je van een armband om je bovenarm als tattoo?
Met je dierbaren daarin verwerkt waarbij de band (als cirkel) jullie verbinding symboliseert?
Nou ja, mijn fantasie gaat nu vele kanten op haha.
Je voelt vanzelf wel wanneer je de tattoo hebt gevonden die klopt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd...
maar bedoel daar natuurlijk niets mee ahum ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha,
jajajaaa als ie er op staat laat ik een foto zien :)
Kristal
12 jaar geleden
Ha, dat vind ik mooi Euc.
Ik ben echt benieuwd :-)
De grootte van de eieren hangt niet af van extra kalk, maar van de grootte van de vogel.

Dat deel van het verhaal is dus onjuist.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het idee je tegen staat dat er in de eieren asresten van een van de lichamen bij zouden zitten.

Hoewel goed beschouwd ook in vis restanten van mensen kunnen zitten. Daar worden ook vaak asresten verstrooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mus :)
De as van verbrande lijken is inert en is niet van invloed op de kwaliteit van eieren.

Tevens lijkt het me stug dat er kippen op een strooiveld lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal onzin. Overigens betwijfel ik of het crematorium het goed zou vinden dat er kippen over het strooiveld lopen. Misschien dat de nabestaanden die nogeens langs komen dat minder leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat denk ik ook :)
niet zo prettig als die chick's aan de scharrel gaan met een nabestaande lijkt mij