Kan er gekloond worden zonder een baarmoeder?

Stel dat je een persoon gaat klonen, moet deze proces dan gebeuren in een baarmoeder of kan je iemand klonen geheel zonder gebruik te maken van een baarmoeder. Dus een kunstmatisch gebouwd baarmoeder bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Het zou in theorie wel kunnen, maar volgens mij is het nog niet gelukt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het nu om een kloon gaat of om een 'normale' baby, we kunnen nog bij lange na niet buiten een baarmoeder.
We weten wel globaal welke processen daarin allemaal plaatsvinden, maar kunnen ze beslist nog niet allemaal nabootsen.

Uiteraard wordt er wel naarstig naar gezocht, zij het niet zozeer met doel te kunnen klonen zonder draagmoeders, alswel voor de behandeling van (veel) te vroeg geboren kinderen. De enige 'kunstbaarmoeder'waarover we beschikken is de couveuse, en die is pas vanaf ongeveer 23 zwangerschapsweken inzetbaar,en dan nog zeer mondjesmaat. Pas vanaf een week of 27 heeft een baby echt goede levenskansen.

Experimenten met kunstbaarmoeders waarbij de foetus geheel omgeven is door water / vloeistof zijn wel gedaan met onder andere schapen en geiten , maar tot op heden is het nog niet gelukt een volledige zwangerschap uit te dragen. We kunnen in een reageerbuis (of liever : petrischaaltje) een bevruchte eicel laten kiemen tot embryo, we kunnen een embryo tot de overgang naar foetus buiten de baarmoeder in leven houden, we kunnen een foetus vanaf het moment dat de organen daarvoor rijp genoeg zijn in leven houden in een couveuse, maar de periode daar tussenin, bij mensen van pakweg de 4e tot de 22e week, daar vinden de meeste belangrijke en ingewikkelde processen plaats, en we zijn er tot op heden nog niet in geslaagd dat helemaal buiten het menselijk lichaam te laten gebeuren.

Mocht er een kunstbaarmoeder komen, ooit, dan zal die in eerste instantie vermoedelijk worden ingezet om vruchtbaarheidsproblemen te verhelpen. Een dergelijk middel gebruiken om te klonen is dus nog heel verre toekomstmuziek. Daarvoor is het verreweg veel eenvoudiger draagmoeders te vinden. Bovendien kleven er nogal wat ethische bezwaren aan. Gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dit eigen maaksel? Dan mijn complimenten! (indien t tenminste allemaal klopt) Mocht je een bron hebben zou je deze dan willen vermelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je jezelf echt klonen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier ettelijke oude videobanden van BBC-opnames van alles wat ook maar remotely met couveuses en vroeggeboorte te maken heeft uit de periode dat mijn dochters klein waren (1995-2005) en daar zitten hier en daar stukjes over dit onderwerp in vervlochten. Ook heb ik ene flinke stapel boeken met het zelfde onderwerp waarin het nu en dan wordt aangestipt. En ook vast wel eens iets op teevee gezien of elders ( tijdschrift) gelezen. Het is dus inderdaad 'eigen maaksel' uit herinnering, want een concrete bron zou ik je niet kunnen geven, helaas. Of ik moet me correct herinneren dat dat BBC-programma 'Horizon' heette, en de aflevering iets van Grenzen aan de geboorte ofzo (Limits to birth ?????), en dus ergens uit 1995-2000. (Maar het kan best dat juist DAT programma er NIET over ging maar een ander ;-). Geheugens zijn helaas niet zo betrouwbaar.... @Gsam : nee, dat kun je niet. In theorie in de toekomst zouden wetenschappers het moeten kunnen, maar de resultaten met name op het gebied van levensvatbaarheid en levensduur vallen tegen. En etnische bezwaren maken het klonen met mensen vooralsnog niet mogelijk. We oefenen wel met dieren. Het probleem lijkt een beetje te zijn dat je chromosomen een hele lange streng junk-DNA hebben die fungeert als een soort biologische klok, en in de loop van je leven korter wordt. Bij klonen hebben die telomeren de lengte van de gekloonde donor, wat er - heel kort en simpel gezegd - op neer komt dat als je een veertigjarige kloont, van die baby de 'klok al op 40 levensjaren 'staat'.
klonen wel ja, maar buiten de baarmoeder ontwikkelen tot een voldragen wezentje is niet mogelijk.

het is al eens gebleken dat de eicellen bij een ongeboren kind zijn bevrucht kunnen worden, en hieruit is ook daadwerkelijk een kindje uit geboren kan worden.
het kindje heeft dus een moeder die zelf niet eens geboren is. (hoe ver kan je gaan dankzij de wetenschap?!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mensen is het lastig omdat de placenta uit een mengsel van de buitenste laag van het embryo en wat weefsel van de moeder bestaat. Op een of andere manier moet daar een substituut voor worden gevonden. De aderen en slagaderen naar dit mengel van cellen van de moeder en het embryo voeden het gedeelte van het embryo dat wordt gezien als de uiteindelijke baby.

Essentieel zijn eigenlijk alleen de geslachtscellen, die blijven van generatie op generatie uit hetzelfde plasma bestaan, delen zich en vormen weer nieuwe organismes met daarin weer ongeveer dezelfde geslachtscellen. Klonen is bij sommige dieren een koud kunstje, bij zoogdieren is het wel lastig, vanwege de genoemde interactie van het weefsel van de moeder en het kind.

Ik denk niet trouwens niet dat het trouwens erg verre toekomstmuziek is om mensen zonder baarmoeders te klonen. Misschien is het mogelijk om via een soort kunstnier het embryo via een willekeurige ader van voedingsstoffen en zuurstof te voorzien. Het onderzoek naar stamcellen en dergelijke is in volle gang. Daar zit vaak ook de vooruitgang, de aftakkingen van het onderzoek kunnen economisch relevant zijn, terwijl het klonen zonder baarmoeder is als het ondernemen van bemande ruimtereizen naar Mars, veel te duur en nutteloos aangezien er miljarden baarmoeders beschikbaar zijn. Het ligt meer voor de hand om een nieuwe baarmoeder te construeren van stamcellen, zodat een vrouw zonder baarmoeder weer een kind kan dragen als ze dat wenst.