Hoe zie je het verschil tussen een vrouwtjes- en mannetjesmier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je dat verschil kunnen zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er vanmiddag een ware invasie was van vliegende mieren en het ook op de grond krioelde van de mieren die later aan het slepen waren met de grote mieren (nu de meeste zonder vleugels). Toen vroeg ik me af wat het uiterlijke verschil tussen mannetjes-/vrouwtjesmieren is.

Het beste antwoord

Het verschil is echt minimaal en bijna niet te zien met het blote oog. De uiterlijke kenmerken en verschil tussen man en vrouw, verschillen ook weer per soort.
Misschien heb je iets aan onderstaande bron.
Hierin staan de uiterlijke kenmerken per soort van mannelijke en vrouwelijke mieren die we in onze tuin tegen kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verwijzing naar de link heeft mij e.e.a. duidelijk gemaakt, maar nog steeds heb ik nog geen goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

De koningin en mannetjes zijn de enige mieren die vleugels hebben. bij de koningin is dat alleen het geval als ze gaan paren. bij mannetjes is dit altijd het geval.

Toegevoegd na 6 minuten:
voor de meest bekende mierensoort in de benelux:
Werksters en mannetjes zijn 3 tot 5 mm, de koningin 8 tot 9 mm. Koninginnen zie je vooral tijdens het uitvliegen in de zomer.

Toegevoegd na 7 minuten:
bekendste mier in de benelux is de zwarte wegmier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mieren die je over het algemeen ziet lopen over het looppad en het nest van voedsel voorzien zijn de vrouwtjes mieren. De mannetjes verdedigen het nest en de jonge mannetjes bevruchten de koningin. Vrouwtjes mieren worden over het algemeen ouder dan de mannetjes. Er is overigens ook een groep mieren waar geen mannetjes zijn daar kloont de koningin de mieren dat zijn dus altijd vrouwtjes.
12 jaar geleden
Het grootste deel van een mierenkolonie bestaat uit onvruchtbare vrouwtjes (de werksters). Als de tijd rijp is, vliegen nieuwe koninginnen en mannetjes uit. De mannetjes bevruchten in de vlucht de nieuwe koninginnen, en die sterven snel na deze daad. De bevruchte koningin zoekt een geschikt plekje voor haar nest, en verliest haar vleugels daarna.

De mannetjes (let er maar eens op als je de mieren uit ziet vliegen) zijn veel kleiner dan de nieuwe koninginnen.