Hoe is het mogelijk dat een postduif, die bv in Frankrijk wordt losgelaten, automatisch de weg terug vindt naar zijn thuisplaats in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV +1 :)

Het beste antwoord

Als een postduif wordt losgelaten vliegt deze een paar rondjes voor zijn oriëntatie. Als de duif niet helemaal zeker is, vliegt hij meer rondjes. Vervolgens heeft de duif de richting bepaald en vliegt de goede richting op. Daarbij vliegt hij liever over land dan over water.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat postduiven ook gebruik maken van de infrastructuur die door mensen is aangelegd, zoals snelwegen en spoorbanen. Ook schijnt het dat een postduif een soort magnetisch gevoelig orgaan heeft (een soort ingebouwd kompas).

maar details over dit magnetisch gevoelig orgaan ontbreken. Zoals mijn voorganger ook al vermelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel. Hier heb ik wat aan.

Andere antwoorden (1)

Daar breken de geleerden zich nog steeds het hoofd over. Men denkt dat het veel te maken heeft met aardmagnetisme, maar men heeft nog steeds geen passende verklaring voor dit fenomeen gevonden.
Je zult waarschijnlijk veel antwoorden krijgen die allemaal vaag en incompleet zijn.