nee, in XTC is de werkende stof
3,4-methyleendioxymethylamphetamine.
Dit stofje heeft heel soms een dodelijke afloop of acuut nier- en lever-falen als gevolg, maar meer voorkomend is oververhitting en uitdroging en mogelijke hersenbeschadiging als lichamelijk risico.

XTC kan depressies, angstaanvallen en psychoses versterken. ook psychotische episodes, heftige paniekaanvallen zijn geen uitzondering.
Als je er vanaf wilt komen treden er geen ontwenningsverschijnselen op wanneer je stopt met XTC gebruik. wel soms geestelijke afhankelijkheid.

THC zit wel in canabis, maar je lichaam reageert daar ook heel anders op.
bij cannabis wordt je soms paranoia en treden er hallucinaties op , er kunnen ook paniekaanvallen op lange termijn op. Ook geheugenverlies kan optreden. Ook kan cannabis een demotiverende invloed hebben.
en net als XTC kunnen depressieve mensen of een ernstige psychische stoornis hebben kan het een negatieve werking hebben en reeds aanwezige klachten versterken.

zoals je ziet lijken veel van de klachten erg op elkaar, en ze zijn duidelijk beiden niet ongevaarlijk. Daarom raad ik je ook aan geen van beide uit te proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. De werkzame stof in XTC is MDMA, een synthetisch middel dat je oppept. Er wordt ook steeds vaker mCPP gevonden in XTC pillen.

THC zit in wiet, en is een ontspannend stofje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Wat is MDMA dan precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Methyleendioxymethamfetamine. Wekt een euforisch en empathisch gevoel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat beschreven in de link naar wikipedia :)
THC is een ontspannend stofje en XTC is een oppepper dus totaal niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er zit geen THC in XTC