Hallo allemaal
Ik zie hier al de meeste goede antwoorden gegeven.

Inderdaad gebruiken ze de houtvezels vermeng met hun speeksel om hiervan hun nest te bouwen.

Er zijn ook wespen die gaatjes gevuld met kever larven zoeken en daarin zelf een ei leggen, de larve prikken ze dan en zo heeft de wespen larve die uit het ei komt direct voedsel. Het zal niet vaak in teak hout voorkomen.

Het beste kun je de teak houten meubelen goed in de olie zetten en heb je het probleem niet meer.

grt
Onno hagendijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, ze gebruiken de vezels om er nesten van te maken door het te kauwen met speeksel. ze eten ook van bomen, schuttingen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik verwacht van niet!
Teak is namelijk een houtsoort dat erg sterk is.
wespen nemen vaak zachte houtsoorten
ook is het afhankelijk van het soort wespen
niet elke wesp gebruikt hout…
vooral papierwespen doen dit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de buren staat een hardhouten schutting en daar heb ik al regelmatig wespen op 'betrapt'. Bovendien is de papierwesp de bekendste en hebben de meeste mensen het over 'de wesp' als ze deze bedoelen.
ik verwacht van niet!
Teak is namelijk een houtsoort dat erg sterk is.
wespen nemen vaak zachte houtsoorten

ook is het afhankelijk van het soort wespen
niet elke wesp gebruikt hout...
vooral papierwespen doen dit in niet hol of (half) vergaan hout

Papierwespen
Tot de onderfamilie van de papierwespen behoren wereldwijd 61 soorten, waarvan er 11 in Midden-Europa voorkomen. De naam is te danken aan het papier-achtige materiaal waarvan het nest wordt gemaakt. De wespen schrapen houtvezels van bomen en vermengen dat met het speeksel tot een papje.

hopelijk heb je er wat aan!

Toegevoegd na 7 minuten:
Teak is namelijk een houtsoort dat erg sterk is
beter verwoord zou zijn:
Teak hout is hardhout!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat doen ze idd, schuttingen lusten ze overigens ook :)

als het heel stil is kan je het zelfs horen (schrapend geluid)

de papierwesp staat er bekend om, ze maken hier hun nest van.

=====================================

De meeste papierwespen zijn sociale wespen. De onderfamilie dankt haar naam aan de nesten, die van houtvezels worden gemaakt. Omdat de wespen de vezels fijnkauwen en in dunne laagjes aanbrengen, lijkt het nest van papier te zijn gemaakt.

=======================================

op de foto een papierwesp die kiest voor een zachtere houtsoort. deze probeert een tuin tafel op te peuzelen.