Hoe lang duurt het voor een spin om een spinnenweb te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan, op dit moment is het bouwvakvakantie, dus kan nog wel een paar weken duren...zeker met die regen! :-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Maar gelukkig hebben wij de beelden nog:
http://youtu.be/pBkhQOYArxg

Antwoorden (3)

Meestal maar een paar minuten. Dan heeft een spin een hele nieuwe web gemaakt.
Het gaat dus ontzettend snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere spin heeft spintepels. Hierin bevinden zich buisjes die met de klieren van de spin verbonden zijn. De klieren van de spin produceren het draad. Als de spin begint aan zijn web trekt de wind de draad uit de spintepel van de spin. Heeft de spin geluk dan kleeft deze spindraad aan de overzijde aan een tak of een stam. De spin voelt dit vastkleven aan de spanning die op de draad komt te staan. Is dit het geval dan is de eerste stap in het bouwen van een web gezet. De spin loopt over de draad naar de andere kant, ondertussen de draad verstevigend. Daarna hangt de spin een losse draad in het midden van het web, waardoor een Y-vorm ontstaat. Nu is het raamwerk klaar om spaken te maken. De spin maakt van een kleverige draad een mooie spiralen.

Een kruisspin maakt bijna elke dag een nieuw web, omdat het anders niet meer geschikt is om een prooi mee te vangen. Hij doet daar maar twintig minuten over. Het oude web eet hij op.
Niet alle soorten spinnen zo snel klaar, de gemiddelde tijd is een uur.
Amadea
12 jaar geleden
Een kleintje of een grote? Een kleintje (5 cm) in 3 min een grote (20 cm) in 48 min.