Hoe weet een slak waar de sla staat?

Het is toch een heel eind kruipen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruiken ze?

Antwoorden (3)

Slakken kunnen goed ruiken. Voedsel zullen ze dan ook deels op de geur kunnen vinden. Daarnaast zal het zo zijn dat wanneer 1 slak (al dan niet toevallig) voedsel heeft gevonden en voor enige tijd op die plek blijft, dat andere slakken kan aantrekken. Wellicht communiceren slakken zelfs met elkaar, bijvoorbeeld via geurstoffen. Maar volgens mij is daar nog niet zoveel over bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen bijzonder goed ruiken. Via het slijmspoor laten ze hun geur achter. Door deze werkwijze kunnen ze zowel hun schuilplaats als de voedselgebieden makkelijk terugvinden. Dus gaan ze weg van de sla dan weten ze ook weer terug te komen naar de sla. Dit zullen ze alleen niet zomaar doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals jij weet waar de bakker is die net vers brood heeft gebakken, of de pizzaboer, of de friettent, of of of...
Gewoon de geur volgen.