Hoe wordt bijvoorbeeld een vlo resistent tegen een vlooienmiddel?

Ik lees veel dat bijvoorbeeld vlooien resistent worden als je altijd hetzelfde middel gebruikt. Maar hoe kunnen vlooien nu resistent worden als ze dood gaan door dat spul. Vlooien van buitenaf weten toch niet welk middel je gebruikt?
Hoe werkt zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

eigenlijk op dezelfde manier als bacterien resistent kunnen raken voor bepaalde antibiotica.
niet alle vlooien gaan dood, er overleven altijd wel een paar, omdat ze niet genoeg van het gif hebben binnengekregen.
de vlo plant zich erg snel voort, en past zich steeds meer aan aan het gif, iedere generatie kan er weer iets beter tegen.
op den duur hebben ze er weinig last meer van, terwijl als je het middel toe zou passen op vlooien die er nooit mee in aanraking zijn gekomen, het nog goed zou werken.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In het geval van resistentie zitten er in een groep vlooien een paar mutanten die al resistent zijn tegen het middel. Zij overleven, en geven deze erfelijke eigenschap door aan hun nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net zoals bijvoorbeeld met bacterien blijven dieren zich ook continu ontwikkelen en aanpassen, op deze manier gaat hun lichaam zich resistent maken om te overleven tegen deze middelen voor verdere info zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien werkt het net zoals met sommige ziekten. Je behandelt de kat, maar er blijft 1 vlo toch nog in leven. Die vlo word resistent. De eitjes die uit die vlo voortkomen zijn ook resistent. Aangezien een vlo 100 eitjes kan leggen in één keer heb je snel weer veel vlooien.

Leest net op tros radar forum dat frontline niet zo goed is.
Advantage is een merk dat wel werkt.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52708
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké,
ik zeg nu bijna hetzelfde als mijn voorganger ;)
Als je een antibioticumkuur volgt, dien je die altijd af te maken.

Dat is omdat het niet lukt alle bacteriën in één keer te doden.

Als je die kuur niet afmaakt..overleven een aantal bacteriën die kuur en..hun kinderen worden/zijn dan resistent voor het antibioticum waaruit die kuur bestond.

Een vlo kan op een bepaald ogenblik nèt even te weinig gif binnenkrijgen om te overlijden.

Zijn/haar nakomelingen krijgen dan echter van de natuur een afweermiddel tegen dat ene bepaalde gif en zijn dan dus ongevoelig voor dat specifieke bestrijdingsmiddel.

Het afweermiddel tegen het bestrijding gif heeft dezelfde werking als die bij de bacterie ten opzichte van de antibioticum.

Dit verschijnsel noemt men: Resistentie.

Het is dus de ongevoeligheid (of de weerstand tegen) voor een bestrijdingsmiddel die, zoals hierboven beschreven, de natuur heel geleidelijk aan een bacterie, insect of een ander levend wezen meegeeft.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou een mooi voorbeeld van evolutie in de praktijk.

In de meeste gevallen dood zo'n middel alle vlooien wel maar alleen als je het in voldoende mate gebruikt. Wanneer je onvoldoende gebruikt zullen de meest sterke en weerbare exemplaren overleven om weer nieuwe vlooien voort te brengen. Dan gaat men weer bestrijden en deze keer is er een nog grotere kans dat er vlooien zijn die het overleven. Uiteindelijk blijf je met een hele stam aan vlooien zitten die volledig immuun zijn voor dat vergif.

Zelfs bij grotere dieren als ratten en muizen zie je dat. Als je niet ineens van alle dieren af komt met het vergif (dus voldoende gebruikt) zal je altijd zien dat er bepaalde sterkere exemplaren blijven leven en hun sterkere genen doorgeven. De volgende generatie heeft dan al meer gif nodig om dood te gaan tot je uiteindelijk een generatie krijgt tegen welke het gif totaal niet meer wekt.

Slechte bestrijding is wat dat betreft een heel grote oorzaak. Te licht en te weinig vergif gebruiken waardoor er individuen kunnen overleven.

Om dezelfde reden moet je een antibiotica kuur ook volledig afmaken ook als je nergens meer last van hebt. Als er namelijk niet alle ziekmakers bestreden hebt (en je hebt toch een zekere kritieke massa nodig voor je ziek wordt) loop je een flinke kans op resistente bacteriën.

Immuniteit komt niet voor in 1 of 2 generaties maar bv vlooien leven erg kort en kunnen al heel snel voortplanten. Je hebt dus in een naar mensen standaarden gerekende korte tijd al meerdere generaties.