hoe kan het dat je ultraviolet en infrarood niet kan zien?

kan dat licht niet in de ogen komen door de pupil?
of kunnen de cellen (staafjes en kegeltjes) op het netvlies dat licht niet waarnemen?

Toegevoegd na 2 minuten:
kan ultraviolet schadelijk zijn? volgens mij wel.
laat het oog (de lens?) zulk licht niet door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

Je ziet licht doordat het licht in het oog komt, en daar een lichtgevoelige cel treft. In die cel zit een kleurstof. Licht van de juiste golflengte zal die kleurstof kapotmaken - echt chemisch de kleurstofmoleculen in stukken laten breken.

Die brokstukken zetten verdere reacties in gang, die er uiteindelijk toe leiden dat er een elektrische potentiaal ontstaat aan het oppervlak van de lichtgevoelige cel. Die elektrische potentiaal wordt door de oogzenuw naar de hersenen geleid, zodat wij het licht ook daadwerkelijk zien.

Je kunt dus alleen licht zien dat in staat is die kleurstof kapot te maken. Dat lukt alleen als het licht een golflengte heeft die bij die kleurstof past.

Infrarood licht en ultraviolet licht hebben andere golflengten. Er is geen kleurstof in onze ogen die door die golflengten kapot wordt gemaakt. De kleurstoffen die we wel hebben, worden door rood, groen en blauw licht wel kapot gemaakt (zodat we dat licht kunnen zien), maar door infrarood en ultraviolet licht niet.

Dat is de reden waarom we geen infrarood en ultraviolet kunnen zien.

Bijen kunnen wel ultraviolet licht zien. Dat komt doordat zij andere kleurstoffen in hun lichtgevoelige cellen hebben dan wij.

--

Op je toevoeging: ja, ultraviolet licht kan schadelijk zijn. Het kan namelijk wel /andere/ stoffen in je oog kapotmaken. Net als in je huid trouwens - dat is de reden dat de huid bruin wordt van ultraviolet licht. Die bruine kleurstof absorbeert het schadelijke ultraviolette licht, zodat dat licht de onderliggende weefsels niet meer kapot kan maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké!
helemaal duidelijk!
bedank!

Andere antwoorden (1)

Onze staafjes en kegeltjes kunnen er niks mee. Het licht /de straling valt wel in je oog, maar er wordt geen beeld mee gevormd.