Ja, dat is normaal.
Net als bij andere sociale insecten wordt het nest van mieren gesticht door een bevrucht vrouwtje. Als dat allemaal te voet zou gebeuren, zou het nieuwe nest echter te dicht bij het bestaande nest komen. Bovendien zou het vrouwtje moeilijk een mannetje uit een ander nest kunnen treffen.

Deze problemen worden voorkomen doordat de mannetjes en de vruchtbare vrouwtjes gevleugeld zijn. Ze komen bovendien uit vele nesten tegelijk en massaal tevoorschijn. De mannetjes bevruchten de vrouwtjes in de lucht en sterven kort daarop.

De bevruchte vrouwtjes zoeken al vliegend een nestelplaats. Hebben ze die eenmaal gevonden, dan werpen of bijten ze hun vleugels af en gaan verder ongevleugeld door het leven. Het grootste deel van haar nageslacht is ongevleugeld, tot er weer gevleugelde mannetjes en vrouwtjes ontstaan, die uitzwermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, die beesten komen bij een bepaalde temp of luchtvochtigheid allemaal tegelijk tevoorschijn. Even lastig, maar gaat wel over
12 jaar geleden
Da's normaal voor deze tijd van het jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is idd een tijd van t jaar dat ze allemaal tevoor schijn komen volgens mij is dat rond augustus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op warme dagen in juli kunnen de mieren overgaan tot de bruidsvlucht.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten dat het zo heet, klinkt romantisch ;P
Hallo allemaal,

Ja dat is normaal, dat gebeurt meestal 1 of 2 keer per jaar.

Waarom dan ?

Vleugels zorgen ervoor dat de soort kan overleven als soort:

De mier ( koningin) vliegt uit om zijn soort tegen inteelt te beschermen.Inteelt zou ervoor zorgen dat de dieren in de loop der jaren een steeds slechtere gezondheid zouden krijgen.

De koningin zou lopend een nieuw nest moeten starten en zo te dichtbij een ander nest moeten starten en mogelijk paren met haar broers met inteelt als mogelijk gevolg.

Dit wordt tegengegaan doordat vruchtbare vrouwtjes en mannetjes beschikken over vleugels. Ze paren in de lucht en het mannetje sterft kort daarop, het vrouwtje gaat op zoek naar een geschikte nest plaats. Haar vleugels verliest ze of ze verwijdert ze zelf. Hierna ontstaat haar nest tot het moment er weer gevleugelde mannen en vrouwen ontstaan en de cyclus zich herhaalt

bron en hele artikel met foto zie bij bronnen