Waarom zit een vlieg altijd zijn pootjes tegen elkaar aan te wrijven?

Misschien vinden jullie dit een gekke vraag?
Maar als ik weleens naar een vlieg kijk, die b.v. voor mij op de tafel zit, dan zie ik dat hij vaak zijn voorpootjes tegen elkaar aan wrijft. Alsof hij zijn pootjes aan het wassen is.
Weet iemand waarom vliegen dit doen? Ik vind het er altijd wel grappig uitzien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Vliegen wrijven in hun pootjes om ze schoon te poetsen. Dat onderhoud is belangrijk, omdat in de pootjes zintuigen zitten waar vliegen mee voelen en proeven.

Vliegen poetsen niet alleen hun pootjes, maar ook hun kop en vleugels. Ondanks al dat gepoets zijn vliegen niet echt schoon. Tijdens het speuren naar eten zijn ze vaak op afval en uitwerpselen te vinden. Daardoor zitten vliegen vol met allerlei bacteriën en virussen waar je ziek van kunt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij is zich werkelijk aan het wassen. Als je goed kijkt zie je hem ook met zijn pootjes over zijn vleugels gaan en over zijn kop, daarna weer tegen elkaar.

Hun poten maken ze extra vaak schoon om te zorgen dat hun weerhaakjes (of zuignapjes, ik weet nooit welke van de twee) werken, en ze dus niet naar beneden donderen als ze op het plafond gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is ie inderdaad bezig met zijn dagelijkse badritueel. Ziet er schattig uit hè?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen in films vaak ook de waanzinnige professoren en boeven als ze een slecht plannetje hebben ; handenwringen. Vaak begeleid door een geniepig lachje...Zo'n vlieg is dus iets aan het bekokstoven. Sla hem maar gauw plat.