Waarom heet 'blauwalg' blauwalg, terwijl het water meestal niet blauw maar vreselijk groen is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Omdat het eigenlijk geen alg is, maar een bacterie, en wel de cyanobacterie, volksnaam blauw-algen. En ja, eén van de kenmerken is de blauw-achtige kleur, beetje afhankelijk van het licht wel, meer naar turquoise toe. Op de foto die jij hebt gemaakt, ogen ze nog erg groen, maar zijn ze ook nog niet erg dik gezaaid, zij het wel weid verspreid. Als er een dikkere 'korst' opkomt, ofwel als je ze een beetje laat drogen, worden ze onmiskenbaar helder blauw. Het is meer de combinatie met het groene (natte) water die ze groen doet ogen.

Op de foto zie je duidelijk wat er 'gebeurt' als de blauwalg de kans krijgt dikke, aan de bovenkant drogende korsten te vormen. In het echt zie je dat nog veel beter dan op de foto trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft een blauw-groene kleur (cyaan) Maar moet eerlijk zeggen, zie er ook weinig blauw in.