Zijn er bacteriën die warmte maken?

(bijv. door een stof in een andere stof om te zetten)

Toegevoegd na 22 uur:
Uit de antwoorden merk ik dat alle bacteriën dat doen, wist ik niet bedankt! Voor de bonuspunten, welke bacteriën maken het meeste warmte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Organische mest: De vertering gebeurt met behulp van bacteriën en schimmels. Bacteriën produceren bij omzetting van organisch materiaal warmte.
De temperatuur kan oplopen tot 60° Celcius, maar nooit hoger want dan leggen. De natuur voorziet de bodem zelf ook van een mulchlaag de bacteriën door die hoge temperatuur zelf het loodje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Knip en plak foutje, laatste stukje moest zijn:
De temperatuur kan oplopen tot 60° Celcius, maar nooit hoger want dan leggen de bacteriën door die hoge temperatuur zelf het loodje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, dat is ook de reden dat je voor bepaalde toepassingen water eerst moet koken

Andere antwoorden (4)

bacterien geven warmte af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voel maar eens aan een compostbak. Dan heb je het antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of als je de prullenbak bent vergeten te legen :-)
Eigen proef in mijn kippenhok.
Vanaf het najaar breng ik regelmatig organisch afval, vooral bladeren, in het binnenhok van mijn kippen.
Moet wel vochtig zijn, of wat water er over.
Vanaf het moment dat het gaat vriezen, houdt ik de kippen dag en nacht binnen.
Deze gaan nu alles op de bodem van het kippenhok omkeren, tegelijk poepen de kippen op het afval, zodat er stikstof in het afval komt.
De bacterieen die nu ontstaan zorgen voor de broei van het afval (warmte).
Hierdoor komt de themperatuur binnen in het kippenhok niet meer onder nul en is meestal rond de + tien graden of meer.
Het gevolg hier weer van is dat de kippen eieren blijven leggen in de winter , terwijl de kippen buiten bij vorst stoppen met eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh ja, welke waren dat nou ook weer..

..ohja ALLE BACTERIËN