Welke dieren in Nederland zijn gevaarlijk?

Ik bedoel geen dieren uit de dierentuin, maar dieren die hier in de vrije natuur voorkomen. Ook zou ik graag willen weten welke van deze dieren eventueel in huizen kunnen zitten!
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh, we hebben weer een geheimzinnige minnaar :0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en, helaas hebben we niet meer zoveel vrije natuur in Nederland..

Antwoorden (13)

Teken
Adders
Wilde zwijnen (vooral met jongen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat! Breek soms bijna mijn nek door die capriolen van haar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten: schotse hooglanders, ganzen, snoeken, uilen, herten, meeuwen.
Binnen: ratten, muizen, vlooien, schurftmijten etc.

Niet al deze dieren vliegen je gelijk naar de keel, maar sommige kunnen je in bijzondere omstandigheden aanvallen, of ziektes overbrengen.

Toegevoegd na 1 dag:
Hert val man aan.
http://www.youtube.com/watch?v=khKrd1RNy2U

Toegevoegd na 1 dag:
Ganzen in de aanval
http://www.youtube.com/watch?v=zdveDfhxJ-M
http://www.youtube.com/watch?v=kd3ioueUNHI
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen - van mij hoor,
Maar ik vraag me af: wat is er gevaarlijk aan een gans, hert of muis? Een hert brengt toch geen ziektes over?
En waarom staat de zwaan er niet bij? Die is nu wel degelijk gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herten met jongen kunnen mensen met huisdieren aanvallen, ganzen eveneens. Muizen dragen ziektes over.
processierupsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vind ik nou niet zozeer gevaarlijk. Je krijgt er voornl. jeuk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou het is zeker een beest om voor op te passen. De jeuk die je ervan krijgt is echt verschikkelijk waardoor je het niet kan laten om te krabben en daardoor weer heel pijn gaat doen. ben maar blij dat ik ervan af ben.
Mensen! Ze kunnen stelen, je pijn doen, moorden, geestelijk zwak maken, manipuleren, rotzooi maken, op allerlei manieren irriteren en nog veel meer.
Hoewel ze ook wel positieve kanten hebben als je er een band mee opbouwt.

En ja, je vindt ze overal, in huizen, in de stad en soms ook in de vrije natuur (en ja sorry, maar ook in de dierentuin).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stieren kunnen knap gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwanen, vooral met jongen, deze beesten zijn zo sterk, als je ze kwaad maakt kunnen ze alles uit je lichaam breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat is hoogst onwaarschijnlijk. Het is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet! Zwanen kunnen behoorlijk agressief worden en zijn heel sterk. Het is heus geen fabeltje omdat jij het "hoogst onwaarschijnlijk" vindt. Ga maar eens naar een park en zoek ruzie met een zwaan. Ben benieuwd hoe onwaarschijnlijk je het daarna nog vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwanen kunnen heel agressief zijn, en als je pech hebt, kunnen ze een arm breken van een niet al te groot persoon, maar 'alles uit je lichaam breken' is toch iets overdreven, het zijn geen tanks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat zo'n beest zelf ook botten heeft. Hij zal ws. eerder z'n eigen botten breken dan die van een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Hippo hier de beste uitleg van heeft gegeven, ik overdreef idd ;) maar het is zeker geen fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/07/21/kan-een-boze-zwaan-je-arm-breken/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog een paar: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/22/09b.htm
http://www.goeievraag.nl/vraag/zwaan-botten-breken-verzonnen.166446 Het beste antwoord op de vraag in de 2e link is van iemand die het persoonlijk is overkomen. Het KAN dus wel.
Houtwormen.

Op een gegeven moment komt dat dak een keer naar beneden...

Sommige honden zijn gevaarlijk, maar die komen hier in de vrije natuur normaal gesproken niet voor.

Ganzen worden wel eens gebruikt als een soort waakhonden, en echt niet omdat het van die lieverdjes zijn...

De steek van een wesp in je mond/keel kan levensgevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan die lieve koeien in het weiland. Zorg maar dat je er geen ruzie mee krijgt. Want als ze over je heen rennen, blijft er weinig van je over.

Varkens. Kunnen eveneens heel lief zijn, maar ze zijn zo sterk dat ze je met gemak aan stukken kunnen scheuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieterman vissen graven zich in in het zand in ondiep water. Zwemmers in deze wateren lopen een gerede kans op een pieterman te trappen, hetgeen meestal een steek in de voet zal opleveren. Een steek van een pieterman is voor een mens in het algemeen niet dodelijk, maar wel zeer pijnlijk. Indien de steek niet snel wordt behandeld kan deze pijn maanden aanhouden. Indien na een steek een allergische of anafylactische reactie optreedt, dient zo snel mogelijk medische hulp gezocht te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zegt "allergie", dan moet ik ook meteen aan wespen denken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook aan gedacht, maar dat was al door Conan gezegd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :))
Een reëel gevaar: honden. Ze komen dan wel niet in het wild voor, maar wel in ons dagelijks leven.
Als je eens stil staat bij hoeveel mensen er wel niet jaarlijks gebeten worden.,en vaak zijn het nog kinderen ook. Meestal door honden van een bekende....

Jaarlijks worden er ongeveer 150.000 Nederlanders door een hond gebeten. Kinderen zijn vaker het slachtoffer dan volwassenen en worden vooral gebeten in het gezicht. Wonden kunnen leiden tot blijvende verminking en psychische problemen"

http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb/nl/4372/home.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je echt naar "wilde dieren" kijkt, kun je je nog zorgen maken over teken. Inmiddels is meer als 1 op de zeven teken geïnfecteerd met de ziekte van lyme

http://www.ziektevanlyme.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja en van lyme kom je nooit af als je hem eenmaal hebt :(
een simpele wesp (heftige allergie hiervoor, of 1 die met het ijsje mee naar binnen gaat, en achterop je tong steekt)

sommige herten in de bronstijd zijn ook niet aardig en weten hun scherpe hoeven heel goed in te zetten.

de tamme VVV zwijnen hier op de veluwe (koninklijke houtvesterijen) gaan niet voor je aan de kant (anders krijgt alexander ze niet meer voor zijn loop?) maar zijn net wild genoeg om te laten weten wat ze willen (en dat is alles wat naar eten ruikt, ook al heb je het niet meer bij je)

paarden (kende een meisje die een trap op haar hoofd heeft gehad en gehandicapt is nu, maar ook hierbuiten ongezonde situaties gezien waarbij paarden de hoofdrol speelden).... en ja, deze lopen ook in de vrije natuur (uiterwaarden Deventer oa)

wormen/vlooien (indien verwaarloosde infectie/niet ingrijpen zeker een gevaar voor de gezondheid)
#deze parasiet werkt samen en kan je dus in je huis hebben/bij je dragen.

kat (huiskat, of wilde/verwilderde kat) kindje uit de buurt werd in haar oog gekrabd (blijvende schade)

honden (gezinshond de golden retriever is met bijtincidenten heel lang op de eerste plaats heeft gestaan en er nu misschien nog wel op staat) veel mensen hebben een hond in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevaar loert blijkbaar overal als er dieren in de buurt zijn.
+++ :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
De gewone dieren in je omgeving zijn meestaal niet gevaarlijk,het probleem is dat sommige mensen geen respect tonen tegenover een dier wat ze tegen komen, en ja dan wordt het dier gevaarlijk.

Gevaarlijke dieren zijn meestaal klein en niet altijd zichtbaar voor het menselijke oog.
Een parasiet of amaboeie is gevaarlijk om je kan ze niet zien maar ze zijn er wel in de riool soms in het drinkwater soms in pools sauna's zwembaden etc....en van sommige kun je heel erg ziek worden en dat rare is kom eens er achter dat je ziek bent van een parasiet of amaboeie.
Wespen en Horzels kunnen gevaarlijk zijn als je er allergisch tegen bent.Horzels zijn nog gevaarlijker als wespen.
Blauwe en gele haarkwal: pijnlijk stekende beesten
Kruiskwal: giftig en kan echt gevaarlijk zijn, zeldzaam, komt voor in zeegrasvelden.
Pietermannetje: kan behoorlijk vervelend steken.
Nooit de vingers tussen een kreeftschaar steken dat gaat ontzettend pijnlijk worden.
Zeehonden kunnen ook gemeen bijten en bultruggen kunnen je onder water trekken.
Adders kunnen dodelijk zijn,maar het is zo gering dat je er een tegen komt om ze zijn banger voor jou.
Deze onderstaande leef niet in Nederland maar is doch interessant.
De eer van het meest giftigste dier op aarde gaat niet naar een kleurrijke slang of een monsterlijke spin, maar naar een piepklein diertje dat een verborgen bestaan leidt in de regenwouden van Colombia: de kokoi.
Deze miniscule gifkikker weegt ongeveer 1 gram en is niet groter dan 2 à 3 cm. Hoe klein ook, vrijwel ieder wezen gaat de geel-zwarte kikker uit de weg. Zijn huidklieren scheiden namelijk batrachotoxine af, waarvan 0,0001 gram al voldoende is om een volwassen mens te doden. Met niet meer dan 1 gram zou je dus duizend mensen kunnen ombrengen!
Een ook de mug staat op plek een van de dodelijkste dieren te wereld omdat zij dodelijke ziekten door een stek kunnen overdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Horzels doen mensen niets, ze worden vaak verward met dazen, die wel steken en hele vervelende reacties kunnen opwekken.
Horzels steken vee, om eitjes te leggen.
De buizerd. Deze dieren kunnen agressief zijn en willekeurige voorbijgangers of hun hond aanvallen. Ik heb al op verschillende plaatsen waarschuwingsborden gezien waarbij wordt gewaarschuwd voor agressieve buizerds.