Welk dier graaft het snelst en hoe snel is dat precies.

bijvoorbeeld een mol 10m in een uur ofzo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

De mol kan sneller graven dan op het land lopen.
Dat is -afhankelijk van de constitutie van de grond tot 3 KILOmeter per uur.

Daarbij gebruikt een mol zoveel energie dat hij in een paar uur kan sterven van de honger als hij geen engerlingen etc. vindt.

Het diertje graaft dus echt gestoord snel , in verhouding tot zijn formaat is het haast een formule 1 onder de grond.
Ondanks de holen zijn ze nuttig, ze pakken vooral schadelijke larven die de wortels kapot vreten.

Probeer hem echter beter niet te pakken, hij kan heel gemeen bijten, logisch als je bedenkt dat hij zijn lichaamsgewicht in een paar uur moet eten en hij flinke larven pakt (diameter pink(!)).

Ooit heb ik eens gezien dat een mol aan het graven was in grond met een glazen zijkant (de mol zelf is blind)
en dat wat indrukwekkend.
Ondanks zijn hoge graafsnelheid opereert hij in een bescheiden gebied, hij moet immer adem kunnen halen en ook een nest onderhouden met jongen, de molshopen zijn dus in wezen luchtaanvoerkanalen.

Om energie te sparen maakt hij veel gebruik van bestaande tunnels en voelt of er activiteit van een vermoedelijke maaltijd in de buurt is.

Afgezien van zijn snelle graven gaat hij zo economisch mogelijk met dit vermogen om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is inderdaad de mol! Ken je de AH superdierenactie? Bij de dieren die supergoed kunnen graven is de mol het superduperdier (link 1)! Dat wil zeggen dat hij van de dieren die supergoed kunnen graven het allerbeste kan graven.

Als ik de Belgische site 'jeugdwerknet.be' mag geloven dan graaft een mol zijn gangen wel met 3 kilometer per uur. Dat is inderdaad echt indrukwekkend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mol is inderdaad een snelle gangengraver, maar wanneer je het graven an sich bekijkt zal de Amerikaanse das het van hem winnen. Deze graaft het snelst van alle dieren (sneller dan een mens met een schop), maar graaft gaten en geen gangen.