wat is het verschil tussen een muis en een rat en hoe zie je het verschil

ik bedoel dus kwa groote en kwa kleur en eventueel gedrag en hoe komen ze in je huis en hoe berstrijd je ze als je ze dan in je huis heb en kunnen ze ook in een flat op 3 hoog komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Ze kunnen beide in een flat van 3 hoog komen want ze kunnen klimmen en door openingen in het gebouw lopen.
De kans is dan het grootst dat het om bruine ratten of huismuizen gaat.
Een rat is groter, oogt ook langer, waar een muis soms heel klein en vrij bol kan lijken.
Een muis kan zo'n 10 centimeter groot worden (excl. staar), een rat wordt 2 tot 3 keer zo groot.
Bij een muis is de staart even lang als het lijfje, bij een rat is de staart korter dan het lijf.
Muizenkeutels lijken op hagelslag, rattenkeutels zijn duidelijk groter.
Huismuizen verspreiden een heel specifieke, muffe geur.

Bestrijden: zorgen dat ALLES dat eetbaar is, onbereikbaar is (in blikken, potten, niet in plastic want daar knagen ze doorheen); zorg dat gaatjes in de muur en dergelijke dichtgemaakt worden en dat ventilatiesleuven een degelijk roostertje hebben waar ze niet doorheen kunnen.
Dan alle eventueel nog aanwezige exemplaren vangen.
Neem een diervriendelijke val en experimenteer: soms werkt kaas goed, soms een stukje brood met pindakaas, of nog andere dingen, zet de gevangen dieren minimaal 200 meter van je huis buiten onder struiken of in een veld.
Je kunt ook gif gebruiken, als je tenminste zelf geen huisdieren hebt (bedenk dat muizen en ratte dat gif zelf ook weer kunnen verspreiden, dus het alleen daar leggen waar een huisdier er niet bij kan is niet veilig).

En zoals ik bij je vorige vraag al stelde: vraag je buren of zij ook last hebben, want vermoedelijk ben je niet de enige. Als het hele gebouw (veel) muizen/ratten bevat, kun je bestrijding beter aan de verhuurder/eigenaar overlaten, of de gemeente benaderen voor tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een muis is veel kleiner en heeft meestal van die ronde oortjes. Een rat heeft een spitse neus vergeleken met de muis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt daar middeltjes voor. Je kan ze bestrjden met vallen of anders heb je ook chemische middeltjes er tegen.
Dat hangt van een aantal factoren af. Ten eerste bestaat er niet zoiets als dé muis en dé rat. Over het algemeen bedoelt men in Nederland met rat de bruine rat of rioolrat en met muis de huismuis. Het duidelijkste verschil tussen deze twee is het formaat, een rat is veel groter dan een muis. Beelden zeggen zoveel meer dan woorden, ik raad je dan ook aan om gewoon eens via google afbeeldingen te zoeken. Of kijk eens op wikipedia (zie bronnen)

Behalve de huismuis (Mus musculus) zijn er nog meer 'muizen' in Nederland, bijvoorbeeld de spitsmuizen (eigenlijk zijn dit geen muizen, het zijn niet eens knaagdieren maar insecteneters), de bosmuis, de dwergmuis .... In een flat op drie hoog zul je deze soorten niet snel tegenkomen en gaat het meestal om een huismuis.

Naast de bruine rat (Rattus norvegicus) komt ook de zwarte rat (Rattus rattus) in Nederland voor maar deze is veel zeldzamer. Dan is er nog de muskusrat wat eigenlijk geen rat is maar een grote woelmuis. Muskusratten zul je trouwens ook niet snel tegenkomen op drie hoog.

Bestrijden begint met voorkómen! Berg voedsel op in afgesloten bakjes, laat vooral geen kruimels liggen op het aanrecht of in de keukenkastjes. Mocht je toch last van een plaag hebben dan zijn de bekende klapvallen de meest diervriendelijke manier van bestrijden. Muizen- en rattengif zorgen voor een enorm akelige, pijnlijke en vooral langzame dood. De dieren lijden veel pijn en het kan tot wel een week duren voor ze sterven. Daar komt dan nog bij dat de vergiftigde dieren een makkelijke prooi zijn voor roofdieren die dan niet alleen de muis of rat binnenkrijgen maar ook het gif, met alle gevolgen voor de voedselketen.