Hoe kan een bacterie uit besmet eten een mens ziek maken terwijl het pH2 is in je maag? Dat overleeft die bact toch nooit?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, ben benieuwd naar het antwoord.

Het beste antwoord

Veel bacteriën zijn in staat om zichzelf om te vormen tot sporen.

Een spore kun je zien als een soort "ingedroogde bacterie" (er is veel meer aan de hand dan simpel indrogen, dus zie dit als niet meer dan een analogie).

Een bacterie gaat over in de sporevorm wanneer de omstandigheden zodanig slecht worden, dat de bacterie niet meer als bacterie kan overleven. In de sporevorm staan alle levensprocessen stil; ze komen pas weer op gang wanneer de omstandigheden verbeteren.

Een spore kan maanden, jaren, soms zelfs vele eeuwen "overleven".

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens zijn er ook bacteriën die helemaal geen last hebben van het maagzuur. De Helicobacter Pylori leeft zelfs in de menselijke maag, die vindt die zure omgeving juist lekker.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maagzuur heeft juist als functie dat het bacteriën dood, maar sommige bacteriën zijn er tegen bestand (zoals Cryofiel ook al zei). Ook hoeven ze soms niet eens door de maag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast dat bacterien sporen kunnen vormen is het ook nog zo dat bepaalde bacterien een capside hebben. Dit komt meestal bijvoorbeeld bij Helicobacter Pylori voor. Deze bacterie is ook bekend om het veroorzaken van brandende maagzuur en soms het ontstaan van maagkanker.

Het gaat per bacterie wat de samenstelling van de bacteriënwand is.

Lage pH in de maag is een van de vele beschermende factoren.