De blauwe kleur van het oog wordt veroorzaakt door verstrooiing in de iris en absorptie achter de iris door het donkere melanine. De blauwe lichtgolven worden het gemakkelijkst verstrooid en de rode worden geabsorbeerd achter de iris zodat je geen rood licht terug ziet komen zoals bij albino's. De verstrooiing komt door het Tyndall effect, door zeer kleine onregelmatigheden in de iris.

De grootte van de onregelmatigheden bepaalt de intensiteit van het blauw, hoe kleiner, hoe blauwer. Je kunt een groene kleur krijgen doordat ook een geel pigment in kleine hoeveelheden aanwezig is (lipofuscine ofwel lipochroom). De kleur groen ontstaat door de combinatie van het blauwe strooilicht en het geel van het lipofuscine.

Jouw ogen zijn dus niet blauw omdat je het pigment lipochroom hebt aangemaakt. Daarvoor heb moet je een actief gen voor lipofuscine hebben. Waarschijnlijk had je als baby nog blauwe ogen, want het gen wordt pas actief na de geboorte. Omdat je geen melanine aanmaakt binnen de iris heb je geen bruine kleur ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Want jouw chromosomen hebben nou DIE allelen die jou ogen blauw maken, beter opletten tijdens biologie de volgende keer!

Toegevoegd na 21 seconden:
*ik bedoel groen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, ik heb dat nooit gehad bij biologie hoor...Misschien verschil per opleidingsniveau? (Ik heb VMBO T, het oude mavo...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook vmbo T, zit in het 2e jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij beter opletten op nederlandse les, het zijn jouW ogen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk hoor!!! maarrrrrr......je lichaam kan hele andere oogkleur allelen hebben dan je oogkleur laten zien (letterlijk en figuurlijk in dit geval) en de vraag was..waarom zijn mijn ogen groen en niet blauw. je hebt niet domweg te maken met allelen.
je hebt te maken met 2 allelen (2 eigenschappen, 2 ouders weet je nog? ook bio)
dus wil jij uitleggen waarom hier, heb je te maken met dominant of recessief. TENZIJ jij het hier hebt over autosome chromosomen (homoloog dus) maar dan zou je antwoord weer niet kloppen. maar goed, neem aan dat je het allemaal snapt want je hebt vreselijk goed opgelet tijdens je bio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik let vreselijk goed op tijdens bio, maar hier heb ik nog nooit van gehoord... ;)
Omdat je zo geboren bent. Maar je hebt geluk dat je in deze tijd leeft, want als de kleur je niet bevalt heb je de mogelijkheid met gekleurde contactlenzen (met of zonder sterkte) ze de gewenste tint te geven!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind groene ogen prachtig. Had ik ze maar. Ik zou er echter geen groene lenzen voor gaan aanschaffen. Hoezo geluk? Vragensteller vraagt alleen "waarom" ze groene ogen ipv blauwe ogen heeft. (Oh, die min komt niet van mij hoor, ik doe niet aan "minnen".)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja da's waar! Was ik vergeten; we worden toch allemaal met blauwe ogen geboren? :D Amadea: vind je groene ogen niet mooi soms? Dat lijkt namelijk zo in je antwoord zie je. Het komt op mij zo over in ieder geval. Groene ogen.....wow! :)
Dit hangt af van de kleur van je irissen, maar wordt bepaald door verschillende genen.
Groene ogen bevatten weinig melanine. De kleur van je ogen wordt erfelijk bepaald, dus er is grote kans dat een van je ouders ook groene ogen heeft.
Groene ogen zijn genetisch dominant over blauwe ogen, maar komen toch veel minder vaak voor. Vooral in Noord-europa komt dit voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
O, ik lees net dat het is achterhaald dat de blauwe oogkleur recessief is. De genetica van oogkleur is zo complex, dat ouder en kind vrijwel elke combinatie van oogkleur kunnen hebben. (dus bv ouder blauw en kind bruin, maar ook: ouder groen, kind blauw)

http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jou chromosomen zitten bepaalde genen en die genen hebben voor jou de kleur groen voor je ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat iedereen met blauwe ogen van dezelfde achter-achter-achter-achter-(zo kan ik nog wel even doorgaan) grootvader komt?