stel:je bent in staat om in de natuur doodstil te liggen voor een paar weken. Wordt je dan verteerd door bacteriën en zwammen e.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wat je dus eigenlijk vraagt is of je dan opgegeten wordt door bacteriën en schimmels die van dood materiaal leven (afval verwerkers). Het antwoord is nee, want hoe stil je ook ligt je leeft nog steeds en je afweer tegen micro-organismen werkt dus nog steeds.
Natuurlijk kan je lichaam wel worden aangevallen door bacteriën en schimmels die van levende organismen leven (parasieten). Maar hiervoor hoef je niet stil te gaan liggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door de bloedstroom is dit niet mogelijk.
Je kunt hoogstens een paar lelijke mossen en schimmels op je huid krijgen.
Denk aan bijvoorbeeld een egel in winterslaap, deze slaapt voor 2-3 maanden maar is ook niet ontbonden als hij wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer jij dit op?
Nee, in principe niet (er van uitgaande dat je in die weken geen eten en/of drinken nodig hebt en dergelijke). Je leeft nog en dus zal je lichaam blijven proberen om alle bacteriën en schimmels buiten de deur te houden. Pas als je dood bent, zal de ontbinding starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat...

Ik kan me er, zolang je leeft, niets bij voorstellen. Je moet na een aantal uur je urine en ontlasting kwijt. Dat trekt beestjes aan. En je moet eten, drinken.
En je wordt gestoken door muggen en andere insecten.

Het verteren is een langdurig proces. Door omstandigheden moeten wel eens grafkisten opengemaakt worden voor nogmaals onderzoek. En tot lang na het overlijden kan het stoffelijke overschot nog redelijk in tact zijn.

Bij levend stilliggen gaat de werking in je lichaam gewoon door. Dus kun je niet verteren. Hoogstens uitteren, vanweg tekort aan water en voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al aangegeven, zal dat niet snel gebeuren. Wat wel kan gebeuren, is dat je wordt aangevreten door bijvoorbeeld vossen en knaagdieren. En open wonden zijn weer een broedplaats voor bacteriën, waardoor je uiteindelijk door bloedverlies of een infectie zult overlijden. Of door uitdroging.
bamibal