Wat veroorzaakt dat irritante gedrag bij wespen?

Waarom gedragen wespen zich zo irritant? Ze schijnen een erg goed reukvermogen te hebben en komen van heinde en verre op een flesje frisdrank af. Maar waarom er dan niet rechtstreeks op af, maar altijd dat irritante op-en-neer gevlieg?
Ook als je niets eetbaars bij je hebt blijven ze je irritant achtervolgen.

Kijk naar de bijtjes die gaan gewoon van voedselbron naar voedslebron (lees: van bloem naar bloem).

Waarom doen die #$%@#$%$%$%!!! wespen dat ook niet?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (4)

De wespen die je lastig vallen, zijn de werksters.
Die hebben niks te doen als het werk gedaan is, en zo komt het dat ze een paar maanden per jaar erg lastig zijn voor ons.
Pure verveling dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wespen gaan niet dood als ze steken (bijen wel) dus kunnen ze een groter risico nemen en meer vervelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name de Duitse en de gewone wesp zorgen voor het slechte imago dat wespen hebben (steekwespen of limonadewespen). Ze laten ons meestal met rust met uitzonderingen van de nazomer, waarin ze op zoek moeten naar eten/zoetigheid.

En tja, wat is irritant? Andersom gezien zal de wesp ons vast ook heel irritant vinden wanneer we wild met onze armen gaan zwaaien omdat we ons blikje fris niet met ze willen delen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vliegen de wepen eerst een poosje (voor ons irritant) om bv. een flesje limonade heen, omdat hij wil weten of de kust wel veilig is. Ik weet niet zeker of dit zo is. Ik denk ook dat wespen je soms blijven achtervolgen omdat je dan toch op de één of andere manier aantrekkelijk voor ze bent, maar dat zelf niet in de gaten hebt. Het kan bv. zo zijn dat je net een slok genomen hebt uit jouw zoete blikje en dat je lippen zoet ruiken. Of je hebt bv. zoete parfum of deodorant op. Of wat dacht je van zoetgeurende haarlak. Allemaal heel aantrekkelijk voor de wesp. En vervelend voor ons.

Toegevoegd na 2 minuten:
En inderdaad, in de nazomer hoeven de wespen niet meer op zoek naar vlees en gaan ze zich vervelen. Dan worden het "limonadewespen".