vanwege het stollen is vast niet genoeg antwoord voor je. Toch komt het hierdoor, maar het technische aspect zal vast hieronder nog wel uitgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het roest.

(bloed bevat veel ijzer)
12 jaar geleden
Omdat het stolt. Doordat het hard word ontstaat er kleurverandering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door een oxidatie reactie van volgens mij de hemoglobine in het bloed, zie ook link
amigo
12 jaar geleden
Hemoglobine in je bloed zorgt ervoor dat het rood wordt. Ik denk als de hemoglobine oud wordt kapot gaat dat het dan een beetje een bruinige kleur heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijzer geeft je bloed een rode kleur, niet hemoglobine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is niet waar, hemoglobine geeft je bloed de rode kleur, en niet ijzer. Zie deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine
en dan met name de eerste regels: Hemoglobine is een eiwit dat in het bloed van de mens en veel andere dieren voorkomt. Rode bloedcellen zijn vrijwel geheel gevuld met dit eiwit. Het geeft aan bloed de rode kleur. In de rode bloedcellen is hemoglobine verantwoordelijk voor het transport van zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2) door het bloed.
Als je bij google intypt: hemoglobine rode kleur, dan krijg je nog veel meer links waar dit in staat.