Heeft de evolutieleer een verklaring voor instinctief gedrag ?

Neem een spin. Dat de evolutie voor kleverig spul zorgt waarmee je draden kunt spinnen kan ik me voorstellen, maar dat in die piepkleine hersenen van dat dier het volledige bouwplan en uitvoering van het web is voorgeprogrammeerd, daar kan ik me geen voorstelling van maken. Is er dan toch een god ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Sterker nog instinctief gedrag is alleen via de evolutieleer fatsoenlijk te verklaren. Neem bijvoorbeeld de spin. Die spin maakt zo'n effectief mogelijke en complexe web omdat hij zo overleeft. Spinnen die een beter web maken hebben meer kans om te overleven. Zo wordt langzaam aan het web steeds beter en complexer. Vroege webben van spinnen waren mee een soort brede laag van zeide en lijkt totaal niet op de web die we nu kennen. Spinnen hebben in de evolutie meer dan 100 miljoen jaar evolutie gehad om die mooie bouwsel te creëren. Ze lijken de logica te boven te gaan.

Instinctief gedrag is simpelweg gedrag waar als dieren het niet hadden, dan hadden ze minder kans om te overleven. Stel je bijvoorbeeld een grote kudde dieren voor. Alleen zijn ze zwak en zijn ze makkelijk prooi voor roofdieren. Dieren die dus bij elkaar bleven hadden meer kans om te overleven langzaam aan is dit tot zo geevolueerd dat wij zulke prachtige fenomenen hebben als de trektocht in de Serengeti. Het lijkt zich moeilijk voorstelbaar maar je moet je voorstellen de enorme tijdperiode waar het hier om gaat. We hebben het hier over miljoenen en miljoenen jaren. Iets wat moeilijk met de geeste te vatten is. (Dan wel niet compleet onmogelijk)
Je punt dat je maakt laat echter wel een punt zien van een drogreden die ik wel vaker hoor. Op het laatst poneer je de optie dat er dan misschien toch een god is. Echter je doet dit om de reden dat je het niet snapt. Kortom je redenatie is: Ik snap het niet, Daarom is er mogelijkerwijs een god. Het moge hopelijk duidelijk zijn dat dit geen valide argument is. Immers uit het niet snappen volgt niet automatisch de reden dat god het heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het feit dat jij er geen voorstelling bij kan maken sluit niet uit dat het niet zo is.