Evolutie: Hoe zijn de verbinding (zenuw) tussen zintuigen (oog) en hersenen ontstaan?

En dan met name het oog, ik snap hoe het oog is ontstaan. maar ik snap 1 ding niet: de zenuw.

Want wil je de lichtgevoelige cellen gebruiken moet het signalen afgeven aan je hersenen zodat het nut heeft en het organisme kan overleven, dus hoe zijn er zenuwen gevormd? Hoe hebben de eerste lichtgevoelige cellen informatie doorgegeven aan de hersenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutie is niet gestuurd hè...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een theorie hea

Het beste antwoord

Het is toch iets anders dan je het je voorstelt. Als ik het goed begrepen heb stel je je het als volgt voor: aan de ene kant heb je de hersenen die behoefte hebben aan visuele input (- zo zullen we het maar even formuleren) en aan de andere kant heb je in ene een orgaan geëvolueerd dat wel eens voor visuele input zou kunnen dienen. Hoe krijg ik nu de visuele input van dat orgaan naar de hersenen?
Onze ogen zijn bijna letterlijk hersenuitstulpingen. Tijdens de embryonale ontwikkeling zie je dat mooi gebeuren (als je er een filmpje van zou kunnen maken). Het stamt nog uit de tijd dat onze voorouders in de oceanen zwommen, en er lichtgevoelige cellen ontstonden. Dit waren toen al uitstulpingen van de hersenen, zeg maar een soort aangepaste zenuwen. De uiteinden, bij de huid, ontwikkelden zich verder en je ziet wat er van gekomen is.
De verbinding van de hersenen naar de ogen is dus eigenlijk de essentie van waaruit het allemaal is gegroeid, en niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De zenuwen zijn ontstaan ruim voordat het oog is ontstaan. Dus er was al een transport medium voor signalen om afgelgen weefsels van informatie te voorzien. Toen daar door een mutatie iets van lichtgevoeligheid in een cel ontstond, bestond de zenuwbaan welke dit naar de centrale processor moest vervoeren al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sprouting: ook zenuwen volgen het principe van vorm volgt functie. Ook zenuwweefsel is plastisch. Een dagdier zal zoals verwacht, overdag de functie kijken gebruiken en normaliter ook verbeteren. Dieren die 24 uur in het donker leven als in een geisoleerde grot zijn blind. Wat heb je aan ogen als het pikdonker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle zintuigreceptorcellen zijn zelf zenuwcellen, die zeer gevoelig zijn voor allerlei prikkels met uitzondering van de cellen die gevoelig zijn voor smaak, misschien omdat zo een hoge gevoeligheid voor smaak niet gewenst is.

Het oog ontstaat als een instulping van de huid die een lens vormt en een uitstulping van het centraal zenuwstelsel dat zich daar naartoe beweegt. Mogelijk is er in de wetenschappelijke literatuur al veel nieuws te vinden over de betrokken genen, de stoffen die de neuronen naar de goede plek sturen en wiskundige modellen om groeipatronen te verklaren.

Als de basisstructuur gereed is komen er steeds meer verfijningen aan het orgaan, denk aan de verschillende zenuwcellen die al een eerste verwerking van de signalen van de kegeltjes en staafjes doen, oogspieren etc. die ook allemaal worden veroorzaakt naar aanleiding van een basistructuur.