Waarom gaan dazen niet naar binnen, zie extra uitleg.

Als mijn paard buiten in de wei wordt aangevallen door heel veel dazen, rent ze naar de stal. Op het moment dat ze naar binnen gaat, blijven de dazen buiten!? Binnen staat ze veilig voor dazen, die laten haar plotsklaps gaan en blijven buiten. Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Binnenshuis zijn dazen überhaupt geen probleem. Ten eerste komen ze alleen naar binnen als er erg veel koolstofdioxide rondhangt. Ten tweede willen ze gelijk weg, waardoor ze op de ramen eindigen. In tegenstelling tot muggen zullen dazen binnenshuis niet steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
THX voor je antwoord! Maar welke redenen heeft een daas om zijn prooi los te laten (zijn 'diner'...) zodra het paard de stal binnen gaat? Fantastisch dat ze binnen uberhaupt geen probleem zijn, maar alles (vliegen, muggen, mieren...) komt naar binnen, maar dazen niet! (Goddank!) Waarom willen ze gelijk weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze gelijk weg willen omdat er te weinig koolstofdioxide aanwezig is, dat vinden ze heel vervelend.

Andere antwoorden (1)

Dazen zijn gewend om buiten hun prooi te zoeken - misschien is de stal koeler, te schaduwrijk of anderszins niet prettig voor dazen.
Wel heel fijn voor je paard dat ze zo beschutting kan zoeken want dazensteken zijn naar :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okeeh, ze (de dazen) zijn gewend om buiten hun prooi te zoeken, maar je zou zeggen eenmaal beet vasthouden dan maar! Maar ze laten direct los en verdwijnen (blijven buiten) tijdens het binnengaan van de stal. Toch merkwaardig! Waarom zou dat zijn? Inderdaad, ik ben zo blij dat zij nu zelf kan bepalen of ze binnen of buiten wil staan / lopen! THX voor je antwoord!