Mijn collega vertelde vanavond dat hij bij het vissen zwartkop grondels had gevangen. Wat voor vissen zijn dat ?

Ik had gehoord van Zwartkop grondels terwijl ze wel heel talrijk moeten zijn ?
Voor de goede orde, ik vis zelf niet !

Toegevoegd na 1 uur:
Moet zijn : ik had nog niet gehoord ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Ik woon 2 km. vanaf de Grevelingen ,een zoutwatermeer.
Daar kwamen vroeger de gewone grondel algemeen voor.
Maar de laatste tientallen jaren komt de zwarte grondel ,die eerst zeldzaam was, veelvuldig voor.
Zo veel dat er nu plekken zijn in de Grevelingen waar je alleen maar zwarte grondels vangt.
Zelf heb ik ze jaren in een zeewateraquarium gehad, het is een onwaarschijnlijk mooie aquarium.
Die ook nog telkens van kleur weet te veranderen, van bijna zandkleurig tot bijna zwart.
De zwarte grondel is een echte bodemvis en eet alles wat beweegt en niet te groot is.
Ook komt hij veel voor in zoutwaterhavens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vissoort die je waarschijnlijk bedoeld heet Zwarte Grondel

De zwarte grondel behoort tot de orde van baarsachtigen. De vis kan een lengte bereiken van 18 cm. De hoogst geregistreerde leeftijd is 4 jaar.
De zwarte grondel komt in zeewater en brak water voor. De vis prefereert een gematigd klimaat en leeft hoofdzakelijk in de Atlantische Oceaan. Bovendien komt de zwarte grondel voor in de Middellandse Zee. De diepteverspreiding is 1 tot 75 meter onder het wateroppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een baarsachtige visje en wordt max. 20 cm groot.