is urine slecht voor planten, struiken en/of bomen?

wanneer ik op stap ben heb ik wel eens dat ik dringend moet plassen en snel naar een boompje loop om daar te plassen, maar is dit slecht voor de boom? en waarom dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
23.9K
Rutge
12 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt GV maar duid het niet aan ^^

Het beste antwoord

Een boom kan dit hebben hoor, geen probleem. De meeste volwassen bomen hebben een enorm wortelbereik dus jouw plasje tegen de stam komt hoogstwaarschijnlijk niet eens 'binnen'.
Daarnaast gebruikt een boom, afhankelijk van de soort en de grootte, wel zo'n 200 tot 1500 liter water per dag, daarbij vergeleken is jouw plasje nog geen druppel.

En wist je dat je urine ook als meststof kunt gebruiken? Urine bevat stikstof, kalium en fosfor. Als je het verdunt met 4 delen water heb je een uitstekende mest, als je geen ziektes bij je draagt tenminste.

Als het een hele jonge, pas geplante boom is zou het wel een probleem op kunnen leveren, en ook voor sommige, met name kleine, planten. Dan zijn de stikstof concentraties te hoog. Ook gras kan niet zo goed urine verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is slecht. Mijn honden piesen af en toe tegen mn buxushaagje en die stukken waar ze tegen aan piesen, zijn doodgegaan daardoor. Ik denk dat ze niet tegen het urinezuur kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit dus, tegen bomen kan het geen kwaad, maar buxussen zijn er érg gevoelig voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel meer planten gevoelig voor, maar vraag me niet precies welke. En als n hond in het gras plast, heb je meteen een dode plek. Een boom laat zn kruintje niet zo gauw hangen van n plasje, want die is zo groot. Die kan er wel tegen zolang het niet te vaak gebeurt.
Dit ligt aan de soort plant/boom, een brandnetel vindt het geweldig als er geurineerd wordt. Hier zitten veel voedingstoffen in voor deze plant. Andere planten zouden hier wel moeite mee kunnen hebben. Vergelijk het maar met de verschillende soorten grond die planten nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In urine zitten voornamelijk zuren en afvalstoffen daar worden tere plantjes niet vrolijk van. Een flinke boom kan echter wel tegen een stootje. De bladeren zijn buiten bereik van de plassende hond en dd wortels zal zo'n plasje ook niet bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plantjes kunnen zeker wel blij worden van afvalstoffen, wat denk je van mest?