Kan je uit snijbloemen nog zaad winnen? Bijvoorbeeld uit een bosje gerbera's?

Ik heb gezien dat iemand deze vraag al eerder heeft gesteld, maar het punt is. Ik heb een bos gerbera's op vaas staan, en nu vallen alle bloemen uit.

Wat zie ik tot mijn grote verbazing, er komen allemaal zaadjes uit de afgestorven bloemen. Is dit zaad niet goed dan?

Picture for question
12 jaar geleden
in: Biologie
15.3K

Het beste antwoord

Mooie bloemen he? Alleen zijn gerbera's moeilijk zelf te planten, maar je kan het proberen:
Laat de zaden goed drogen, dus spreidt ze bijvoorbeeld op een velletje papier om dit te doen. Als ze echt helemaal opgedroogd zijn, dan kan je het zaadje van het witte pluisje scheiden. De dikke zaadjes in het midden van de bloem hebben de meeste kans om te ontkiemen. Doe de zaadjes in een zakje en bewaar hem ergens donker en koel (niet in de koelkast). Plant de zaadjes wanneer het warm is, zo rond de 25-30 graden. Ze hebben veel baat bij warm weer (ze komen oorspronkelijk uit het zuidafrikaanse Transvaal). Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

normaal krijgt zaad aan een plant alle tijd om te rijpen.
ik vermoed dat jouw zaadjes die tijd niet hebben gehad, en nog onrijp zijn.
evenzogoed kan je proberen of er niet toch wat op wil komen, je weet nooit.
Rieneke1
12 jaar geleden
de gerbera is een veredelt soort paardenbloem ,en een hybriden of en hoe het lukt dan de, door deze met zaad te vermeerderen,krijg je een aantal verschillende nakomelingen ,bij deze rode ,bijvoorbeeld gele ,oranje en of rode ,het zaad is niet altijd kiemkrachtig genoeg om tot en volwaardige kiemplant te komen , als je dezelfde plant weer wil hebben is het dus de moeite niet waard om het te proberen ,als je gewoon eens wil zien of het kan en wat het resultaat dan zal zijn ,niet te lang wachten gewoon zaaien en groeien laten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zaad kun je gewoon nog gebruiken. Het zaad is al bij het begin vastgesteld en blijft hetzelfde de rest van zijn leven.