Als je intelligentie uitdrukt in intelligentie / herseninhoud, dus IQ/cm³ welk dier is dan het intelligentst?

En zijn er eventueel dieren die het op dit gebied van de mens winnen? Een kraai is bijvoorbeeld erg slim en heeft maar een fractie van de herseninhoud van een mens.

Toegevoegd na 4 uur:
Niet iedereen schijnt mijn vraag goed te snappen, dus hierbij nog een aanvulling:

Vervang het woord "IQ" in mijn vraag eventueel door "slimheid".
Ik wil weten wie of wat RELATIEF het slimste is ten opzichte van het volume van de hersenen.

Vergelijk het met een USB stick. Deze hebben zo'n beetje allemaal dezelfde maat, maar de ene heeft 2GB geheugen de andere heeft 4 GB geheugen. De laatste heeft dus een grotere capaciteit per cm³ .
Bij opslagmedia spreken ze dan van opslagdichtheid o.i.d.
Hiermee geef je aan hoeveel informatie op een bepaalde hoeveelheid meteriaal past.

Ik vraag me af hoeveel "slimheid" er in een bepaalde hoeveelheid hersenen past.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Kimath
12 jaar geleden
Grootte hersenen ten opzichte van het lichaam word vaak gebruikt om intelligentie aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je IQ/cm3 doen, terwijl dieren geen IQ test kunnen maken? En niet elk dier zou dan hetzelfde IQ hebben, net zoals bij de mens. Elk mens heeft een ander IQ, dus je kan er geen onderscheid in maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervang het woord IQ door slimheid. Zo moeilijk is mijn vraag toch niet? Ik wil weten wie of wat RELATIEF het slimste is ten opzichte van het volume van de hersenen. Vergelijk het met een USB stick. Deze hebben zo'n beetje allemaal dezelfde maat, maar de ene heeft 2GB geheugen de andere heeft 4 GB geheugen. De laatste heeft dus een grotere capaciteit per cm³
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees ff mijn reactie. dat is het antwoord op je vraag. of je weet gewoonweg niet hoe je een vraag moeten stellen.

Antwoorden (6)

Ik zou dan denken, de Olifant? Wij als mens hebben niet de grootste hersenen, vergeleken met andere zoogdieren, in verhouding tot ons lichaam.

De Kraai mag dan wel slim zijn......voor een kraai...maar uiteindelijk is er een beperking aan die slimheid in verhouding tot de mens. Ik denk dat de kraai even slim is (zijn hersens net zo benut) als de mens.

Misschien heb je wat aan dit plaatje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag niet begrepen hebt. Het gaat niet om de verhouding herseninhoud/lichaam maar IQ/herseninhoud. Als je het zo bekijkt, zal de olifant zeker niet winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk idd ook dat de olifant juist laag scoort in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mensen is de frontaal-kwab heel sterk ontwikkeld die voor allerlei zeer menselijke eigenschappen zorgt, zoals oplossingen zien(bedenken) taal, spelen
Het is ongetwijfeld de mens.
Waarom?
Het IQ (intelligentie quotient) is per definitie een getal dat gevormd wordt door de puntentelling van een lijst testvragen te delen door de leeftijd van een persoon.
Aangezien het nogal lastig is om testvragen aan een dier voor te leggen kun je daar geen echt IQ bepalen.
Wel wordt, door diergedrag te observeren een vergelijkende schatting gemaakt t.o.v. menselijke intelligentie, maar bij mijn weten valt die altijd lager uit dan de hoogst gemeten intelligentie bij mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus niet noodzakelijk elke mens, maar een bepaalde super hoog begaafd persoon kun je als meest intelligent dier beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar dit is denk ik niet de essentie van mijn vraag.
Stel dat een kraai een gemiddeld IQ heeft van 1 (ik weet dat je dit niet zomeer kan vergelijken met IQ tersten zoals mensen die kennen) maar als zijn herseninhoud dan 100x zo klein is dan een mens, dan zijn zijn hersenen per cm3 dus eigenlijk slimmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ervan uitgaande dat degemiddelde mens een IQ heeft van 100)
De Blauwe Vinvis. Dit is de grootste zoogdier ter wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dat had willen weten had ik wel gevraagd: wat is het grootste zoogdier ter wereld?!!!
Thumb down helaas :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus relatief de grootste hersenen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee relatief kleine hersenen, het is relatief tot de omvang van zijn eigen lichaam niet tot die van andere hersenen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Blauwe Vinvis heeft gigantische hersens. Zelfs in verhouding tot zijn grootte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens!!!Kom,effe helder wezen.
Een Walvis is zeer slim,al heeft hij geen handen waarmee hij een meetlat en een telraam kan pakken om dit ook effe aan te tonen.
Maar de manier hoe hij navigeert,zijn weg vind en aan eten geraakt toont natuurlijk wel dat hij slim is.
In "goeie vraag" heb ik een paar dagen geleden nog uitgelegd dat kraaien tot 6 kunnen tellen en in hoeverre mensen daar gebruik van maken,en hoe wilde kapucijnaapjes met geld leerden omgaan vertelde ik er ook bij.Waar het gaat om korte termijngeheugen wind de chimpansee,om het lange termijngeheugen alle walvissen en de olifant.Bij probleem oplossen (naar verhouding tot de grote van de hersenen in dit geval) de kraai,maar ook andere vogels.
Zo zag ik eens een water met een kade,en op deze kade stonden mensen eendjes te voeren met stukje brood,en buiten eenden kwamen er ook een heleboel vissen op dat brood af.
Van op een afstand werd dit ongemerkt bekeken door een kleine reiger soort,en wat deed die?
Toen alle mensen eenmaal weg waren,liep deze reiger een goed stuk strand af en verzamelde alle stukken brood die her en der aangespoeld waren,en hij verzamelde dit alles op de kade waar ervoor nog de mensen waren,en van daarop nam de reiger een stukje brood in de bek en gooide het in het water,en daarna nog een en nog een,en toen er een vis naar dat brood kwam happen toen hapte die reiger naar de vis,en zo kreeg deze reiger een goed maal,en dit deed hij ook elke dag weer.
Niet enkel apen apen apen en mensen na,andere dieren waaronder vogels,zijn ook zo slim om dat de leren.
Is het dit wat jij bedoelde pinokkio?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe mijn vorige reactie een beetje aanvullen:
Daar liet ik al weten:ik citeer:"Waar het gaat om korte termijngeheugen wind de chimpansee,om het lange termijngeheugen alle walvissen en de olifant."
Op deze twee punten winnen beide dieren,zelfs met zeer groot gemak van ieder mens.
En dit heeft nu eens niet met de grote van de hersenen te maken,maar wél met delen van de hersenen en de functie daarvan.
Zo is dat deel van de hersenen,dat als functie heeft het korte termijngeheugen goed te laten werken,bij de chimpansee zeer veel beter ontwikkel,zelfs veel beter dan bij de mensen en zelfs de olifant en de walvis samen.
Daarvoor idp kunnen mensen wél leren spreken,en chimpansees niet.
Het zelfde geld in het geval van het lange aftandsgeheugen ook voor de olifant en alle walvissen,maar daarvoor idp kunnen zij wel zeer goed navigeren en hun weg vinden,zeer zeker niet door instinkt,maar wel en enkel door de kudde te volgen en daarna gewoon de afgelegde wegen te onthouden,en wel voor altijd.
Gorilla's en Bonobo's zullen ook nooit leren praten,maar zij kunnen wel zeer gemakkelijk de gebarentaal van de mensen leren,en dit zelfs in verschillense mensentalen,en dat kan gaan "Tot tussen de 600 en 3000 woorden."
Zo was er ooit eens een Gorilla die in een dierenopvang een vreselijk kabaal aan het maken was,en zo natuurlijk alle aandacht van de verzorgers trok.
Toen de Gorilla een beetje gekalmeerd was vroegen de verzorgers via gebaren wat er aan de hand was?
De gorilla antwoordde met gebaren terug dat hij een zeer vreemde brandlucht rook er daar zeer bang van werd,ook legde hij, uit welke richting die brandlucht kwam.
Ze zijn dit natuurlijk gaan onderzoeken,en wat bleek???
In die richting die door de Gorilla werd aangewezen was een WC,en op die WC daar zat een jobstudent wiet te roken.
Hij werd op staande voet onslagen ook.
En zoals we weten:
Dieren kunnen iets aantonen en zij liegen daarbij niet.
Vraag dat maar eens aan alle drugs smokkelaars/gebruikers die dankzij een snuffelhond zijn aangewezen en opgepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer herseninhoud haalt de iq/cm3 omlaag, daardoor moet die superslim zijn en zo slim is die niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat in mijn voorbeelden niet over de grote van de hersenen,maar eerder om de kwaliteit van de hersenen, en dan vooral over bepaalde delen in de hersenen die bij het ene dier(of de mens) veel beter ontwikkeld is dan bij het andere dier(of de mens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een Blauwe Vinvis heeft gigantische hersens. Zelfs in verhouding tot zijn grootte.", zegt kikobob
Het gaat niet om de hersenen tov de grootte van het lichaam, het gaat over de intelligentie tov de inhoud van de hersenen. De lichaamsgrootte staat daar totaal los van.
Tja wat is IQ, je kan onze IQ testen niet op dieren uitproberen. Daarnaast is elk brein anders georiënteerd, waar wij mensen grote voorhersenen hebben, kunnen vogels of walvissen juist andere grotere gebieden in hun hersenen hebben waardoor ze op andere vlakken beter presteren, zoals navigeren en zich oriëteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ is niet een echte eenheid, maar eigenlijk een index.
Een vergelijkbare groep mensen krijgt dezelfde test, en met statistische methoden rollen daar dan resultaten uit.

Wel een grappig idee: specifieke intelligentie. Het zou een kwaliteitsmaatstaf van de hersenen kunnen zijn.

Maar helaas weet niemand wat intelligentie precies is.
Het schijnt dat wij mensen ongeveer 6 bit per seconde kunnen verwerken. Waarschijnlijk haalt een dolfijn een veel hogere snelheid.

Maar ja, er bestaan vragen waarop geen antwoord bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas,laat mij die vraag waar geen antwoord op bestaat dan maar beantwoorden.
Jij zegt: "Maar helaas weet niemand wat intelligentie precies is." Hier is bij deze "mijn" antwoord op deze vraag: In een schijnbaar moeilijke en uitzichtloze situatie belanden,en met enkel kennis over het verleden maar zonder kennis over de toekomst,zonder hulp van buitenaf een oplossing bedenken en uitvoeren teneinde uit de moeilijke en uitzichtloze situatie te geraken zodat het in de toekomst beter word. Dat is is één woord,"Intelligentie".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jerovanja. Klinkt mooi, maar je kan dan nog steeds geen metingen uitvoeren. Want 'moeilijk' en 'uitzichtloos' zijn subjectieve termen: onmeetbaar.
Je brengt er ook een tijdselement in. Is dat noodzakelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Klaas
Bedoel je met dit tijdselement het verleden en de toekomst dat ik erbij haalde?
Dan is mijn antwoord ja,dat is zeer noodzakelijk.
Want het is toch zo dat de toekomst voor iedereen onbekend is?
Dus heb je enkel kennis over het verleden,dus alles wat je om kunnen overleven,en al je vaardigheden,heb je in het verleden geleerd.
Als jij dus vandaag in een moeilijke situatie verkeerd,kun je enkel met al je kennis die je vroeger opgedaan hebt verder,en deze kennis uit het verleden gebruiken om je probleem van vandaag op te lossen.
En een probleem dat je vandaag oplost bestaat in de toekomst niet meer,daardoor krijg je het in de toekomst beter.
Deze vaardigheid noemt men intelligentie,en iemand die deze vaardigheid bezit en met deze vaardigheid positief kan werken noemt men een intelligent iemand.
En neen beste Klaas,intelligentie kan men niet meten,anders zou je een usb kabel in je brein kunnen steken en je brein een harde schijf noemen,dan sluit je je brein maar aan op je PC en dan lees je op je PC scherm: Verwisselbaar Medium-soort:"Harde schijf:,naam van harde schijf=brein,capaciteit=2 GB.In gebruik=1%, naam van eigenaar,Klaas,brein formateren?Ja/Nee?.......................
Gelukkig gaat het zo niet,anders kon de ene stoefen naar de ander toe van "kijk eens wat ik heb,en jij?pfffff."
Wel is het zo dat er leeraren zijn en dat er bedelaars zijn,dacht je dat dit zo maar is???Ik bedoel,hun breinen zijn toch even groot?
Als je dit wil meten,en wel op de net genoemde mannier?,bedenk dan eens het volgende:
De bedelaar was een leeraar,maar een dief pakte alles van de leeraar af,zelfs de leeraar al zijn geld en zijn huis.
Zo werd de leeraar bedelaar.
En de dief? Die is nu leeraar,voor leerling inbrekers.
Wat wil ik nu met dit alles vertellen Klaas?
Wel,overleven is overleven,gelijk hoe een dier dat doet,het ene dier eet een ander dier,en de gras eter verstopt zich achter de kudde.
Zijn hun hersens even groot?neen.Weten ze beiden te overleven?jazeker.
Zijn zij daardoor beiden even intelligent?ja,maar op een verschillende manier.
En ja,dit bij mensen ook zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe iets verhelderen klaas:
De dief,dat kan een sluwe vos zijn die in een boerderij een kip pikt,ook is hij een dievenleeraar voor zijn jongen.
Of het kan een Hyena zijn die een pas gevangen prooi van een jachtluipaard af pakt.
En waneer leerde jij voor het laatst in het verleden?gisteren.
En welke dag is het heden?vandaag.
En nu zal ik een stukje van jouw toekomst voorspellen:
Nu tijdens dit schrijven dat ik doe,is het heel precies 08:33u.
Maandag 20/06/2011.
Jij komt in de toekomst terecht,wanneer?wel,op het moment dat jij dit leest.
Ik mag dit nu jouw toekomst noemen,maar op het moment dat jij dit leest leef jij in een andere datum,kijk maar naar deze datum hier boven,en vergelijk deze datum met de datum op je kalender?
De datum op je kalender noem jij "vandaag."
Bij deze geef ik jouw dus antwoorden die jij in het verleden stelde,en jij stelde deze vragen op 18/06/2011.
Jij noemde dit "toen","vandaag",ik noem het "nu",vandaag.
Ik beantwoord jouw vragen met kennis uit mijn verleden,vanuit mijn intelligentie dat uit mijn brein komt,en mogelijk kun jij er op de datum die ik "vandaag" noem het in de toekomst beter hebben.
Nu zit ik in mijn heden dat voor mij nog "vandaag" heet.
Voor mij zit jij dus nog in gisteren,gezien de datum dat hier boven staat?
En jou toekomst begint op het moment dat jij dit leest,
dit kan voor mij vandaag,wat jouw betreft? over een uur of morgen zijn,zie de datum hierboven,en het uur?en je weet dat ik gelijk heb.
Welkom in de toekomst Klaas.
We gebruiken maar een klein deel van onze hersenen. Een groot deel hebben we dus voor niks. Ik weet niet of dat bij andere dieren ook zo is, maar daar moet je wel rekening mee houden bij deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een bakerpraatje hoor. We gebruiken alle hersencellen.
Maar mensen zijn wel erg lui in het denken: we laten dat het liefst aan een ander over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,daar ben ik het met je eens.
Dat is gelijk: iedereen kan een sporter worden,maar wie lui is die doet het niet,en wie liever een ander werk doet laat het heffen ook aan een ander over?en daardoor sport die dus ook niet,en dus worden zij stram.
allé Klaas,stretchen 1 stretchen 2...en hup!En val niet hé?