Lelijk in 'n luier, mooi in 'n sluier. Is dit waar?

Of je iemand mooi of niet vind is natuurlijk objectief, maar is er onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spreekwoord, is hier onderzoek naar gedaan, en wat kwam eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand lelijk of vinden of niet lelijk is niet objectief
maar subjectief.
Objectief is bewezen of zijn feiten,
subjectief zijn eigen meningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groot gelijk yan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*subjectief moest het inderdaad zijn

Antwoorden (4)

Soms wordt een lelijk klein eendje later inderdaad een prachtige zwaan. Dit is echter niet altijd zo. Er zijn genoeg minder mooie volwassen mensen. Al heeft ieder mens natuurlijk iets moois.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord.
Daar is geen waardeoordeel aan te hangen.
Een baby kan godsgruwelijk zijn, en dat haar hele leven blijven.

Zo zijn er wel meer uitdrukkingen om de situatie nu te relativeren.

"we hebben een slechte generale repetitie gehad, dan moet de uitvoering goed zijn"

Nou, als dat waar zou zijn, dan zou je balen van een goede generale.
Met andere woorden, je kan dat niet zeggen alleen voor je eigen gemoedsrust, "het zal wel goed komen".

Net als met die baby;
"Ja, onze baby is nu lelijk, maar het komt vast wel goed, want ze zeggen niet voor niets: Lelijk in de luier , mooi in de sluier. Zo is het toch lief?"

Puur relativeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!
Ik ben van mening dat lelijk zijn niet bestaat, maar lelijk vinden wel.
Dus in dat geval kan je het niet eens onderzoeken omdat het een meningskwestie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoonheid valt niet goed te definieren, en is een kwestie van smaak. Hooguit zullen er onderzoeken zijn, over wat mensen mooi vinden. Wat mooi en lelijk is, valt niet te onderzoeken, en het waarheidsgehalte van de uitspraak "lelijk in de luier, mooi in de sluier" zal dus ook niet onderzocht zijn.

Zo zal ook vast niet wetenschappelijk zijn onderzocht, of mensen die laat op bezoek komen, schoonheden zijn ("hoe later op de avond hoe schoner het volk") en of mensen die er nogal ruig uitzien, zulke vreselijk lieve mensen zijn. ("ruwe bolster, blanke pit"). En of blondjes dom zijn, daar begint geen enkel onderzoeker aan, omdat dat al bij voorbaat niet klopt. Of "krakende wagens lopen het langst" ook echt waar is, weten we ook niet. Niet iedere 80-jarige die wat tobt met zijn gezondheid, is er direct zeker van, dat omdat hij nogal "kraakt", ook 110 jaar oud wordt.

Het gezegde over de luier en de sluier (en ook de krakende wagens), is hoopgevend, troostvol, relativerend, maar vooral grappig. Het gezegde heeft dus geen enkele pretentie, en wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor een gezellig babbeltje.

Lijkt me ook wel logisch. Ik heb nog nooit ouders ontmoet, die vonden dat er maar een lelijk wurm in de wieg lag, en ik heb eerlijkgezegd weleens lelijke mensen gezien, maar nog nooit lelijke baby's. Zulke kleine kinderen zijn nog veel te jong om lelijk te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of Blondjes al of niet dommer zouden zijn dan anderen is toch wél al onderzocht,is ook al op tv geweest,en de study toonde aan dat blonde meisjes deze mopjes ook wel kenden,en hoewel zij vonden dat deze mopjes vooral waren gebazeerd op vooroordelen,(wat ook mijn mening is?) gingen zij toch beter studeren om niet onder te doen.Het resultaat was dat zij uiteidelijk slimmer waren dan hun klasgenoten.
En ook de andere "gewone" blondjes waren in de voor deze opgezette vraag en antwoord wedstrijden niet dommer of slimmer dan bruin,zwart,of rosharigen.
Maar dat wist ik al voor ik deze studie op TV zag.
Deze Studie bevestige enkel dat wat ik al lang wist.