welke stoffen doet een mens groeien?

Ja zo als de titel al zegt welke stoffen in ons lichaam laten ons groeien.

Want nu is mijn vraag of ge ze ook terug in eten of in iets anders kunt vinden?

Want ik maak me zorgen over men groei en zou dus deze stoffen willen bij nemen maar kan dit ?

Alvast bedankt dat u op mijn vragen kon antwoorden.

Groetjes Mario M.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (4)

Groeihormonen zorgen vor groei, die maakt je lichaam zelf aan en haal je niet uit je voer. Als je je erge zorgen maakt kan je ook nog naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de groei heb je bouwstoffen nodig: eiwitten, zouten, water en hoeveelheden essentiële vetzuren. Die bouwstoffen heb je neit alleen tijdens de groei nodig maar ook als aanvulling voor weefselverlies door afbraak en ander verlies van weefsel, bijvoorbeeld door verwondingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je vindt ze alleen maar terug in je eten. Water behoeft geen nadere uitleg maar eiwitten krijg je binnen door vlees, eieren, vis en kaas te eten, zouten zitten in zowel dierlijk als plantaardig voedsel en hetzelfde geldt voor vetzuren. Natuurlijk heb je ook brandstoffen nodig en beschermende stoffen als vitamines. Gevarieerd eten en volwaardig voedsel vormen de beste garanties dat je alle voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt.

Toegevoegd na 1 uur:
kleine hoeveelheden essentiële vetzuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn je genen ! Die het plan hebben ,dan zijn er groei hormonen die je cellen aan het werk sturen ,om het plan uit tevoeren ,en jij moet goed gevarieerd eten ,en vooral slapen voor 12 uur ,dan schijnt het groei hormoon het beste te werken , .mocht je denken dat je kleiner blijft dan je vrienden ,en je vader en moeder zijn niet klein .ga op tijd nr je huis arts en die kan je verwijzen nr een arts die je groei hormoon test ,en dan evt jouw groei hormonen toe dienen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag. Nou het groeien zelf (- ik heb het alleen over dieren & mensen) is een kwestie van aanmaken van nieuwe cellen en bouwstoffen. Bv voor een spier moet er spier-specifieke eiwitten bij, maar voor een bot moeten er andere eiwitten bij, andere structuur en andere bouw, plus ook stoffen als calcium en fluor. Overigens worden botten continu afgebroken en weer aangemaakt.
Het groeien zelf, dus de oorzaak waardoor het lichaam die spier en dat bot gaat verlengen ligt in prikkels die we hormonen noemen. Het gaat dan om een groep van hormonen als groeihormoon (GH) en dergelijke. Interessant genoeg zijn dit stoffen die in de loop van de evolutie nogal sterk geconserveerd zijn. Het zijn allemaal eiwit-hormonen die afgeleid zijn van een oerstof (genetisch sterk geconserveerd) die we in ons lichaam kennen als insuline. In veel dieren, tot aan weekdieren als de slak aan toe, komen we groeistoffen of groeifactoren tegen die allemaal op insuline zijn terug te voeren. Het lijkt er dus op dat groeifactoren een effect hebben op het metabolisme. En als je "groei" gaat analyseren zal het duidelijk worden dat het ook een metabool proces is, maar dat voert nu te ver.
Overigens wil de aanwezigheid van GH niet zeggen dat je groeit. Wanneer een mens eenmaal volwassen is maakt ie nog steeds groeihormoon aan, en in de loop van het volwassen leven wordt de productie steeds minder, met als gevolg dat de ruggewervels sterker slijten, niet meer evenredig worden aangevuld in de bouw, en de persoon als het ware korter wordt. In die fase speelt het GH een belangrijke functie voor het onderhoud.
De aanmaak van GH is sterk afhankelijk van de groeifase van het lichaam (hangt ook af van de diersoort) zoals wij kennen. Rond onze 10de levensjaar schieten we ineens de lucht in, zoals we dat noemen, om rond onze 20ste op te houden met langer worden. Deze fase is gekenmerkt door hormonen en deze bewerkstelligen de veranderingen, niet alleen de primaire (- het langer worden) maar ook de secundaire (geslachtskenmerken). Bij de 1 komt het eerder op gang dan bij de ander. Dus ik zou me niet direct zorgen maken en naar groeihormonen grijpen. Overigens kan het vaak slimmer zijn om niet naar GH te grijpen maar naar GHrf: GH Releasing Factor, een product uit de hypofyse dat juist het endogene GH vrij maakt en waarvan minder nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de groeifactoren worden weer door het lichaam zelf gemaakt, zijn complexe eiwitten, op basis van de aminozuren en andere ingrediënten uit het voedsel.
Het is een complex proces. Dus.... wanhoop nog niet, ok?