weten dieren zelf welk dier ze zijn?

ik wil heel graag weten of dieren ook weten welk dier ze zijn. ik hoop dat jullie het antwoord weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (6)

Ik denk niet dat ze onze mensen-namen weten voor hun diersoort. Het is natuurlijk wel zo dat dieren van diezelfde soort elkaar herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat een dier daar veel over na denkt.
maar ze kunnen wel hun eigen soort herkennen en andere soorten oderscheiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt er vanaf, of ze opgroeien bij hun moeder, en of ze voldoende op de eigen soort gesocialiseerd zijn.
als een gansje bijvoorbeeld uit het ei kruipt, en het eerste wat hij ziet is een mens, dan zal hij die mens als soortgenoot/ moeder zien.
katjes die met een week of zeven uit het nest worden gehaald, en vervolgens als enige binnenkat worden gehouden, zullen een soortgenoot na verloop van tijd niet meer als zodanig herkennen.
dus ja, dieren weten wat voor dier ze zijn, maar dan moeten de omstandigheden waarin ze opgroeien niet tegennatuurlijk zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze 2 duimen omlaag is niet ok,want rieneke heeft gelijk,en wel helemaal.
aangezien dieren niet zoiets hebben als een bewustzijn zoals mensen weten zo ook niet wat voor dier dat ze zijn ,ze kunnen wel soortgenoten en prooien herkennen door hun instinct .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit studies met een grote roedel Prairiehondjes is gebleken dat zij vocaal zeer vele en gevarieerde geluiden maken,en er is ook gebleken dat elk geluid een andere betekenis heeft,en dat zij door middel van een combinatie van verschillende geluidjes,aan elkaar iets vertellen over de betekenis van die verschillen.
Zij maken geluiden door te piepen,en daarbij speeld ook de lengte,hoogte en het volume van ieder piepje een grote rol.
Enkele voorbeelden,die ik hier vereenvoudigd uitleg:
3 hoge piepjes betekent:"gevaar"
1 laag piepje betekend:"hond"
3 hoge piepjes gevolgd door één laag piepje betekend dus: "gevaar door hond"
3 lage piepjes betekend:"alles ok"
1 laag piepje gevolgd door een korte pauze gevolgd door 3 lage piepjes betekend dan: "hond,maar het is ok."
Want zelfs zij weten dat er ook brave honden bestaan.
En zo hebben Prairiehondjes een zeer gevarieerd scala aan soorten piepjes met een heleboel betekenissen en beduidingen,en aanduidingen.
Ja,je mag dit best wel als een taal zien.
Maar deze studie bewijst wel drie zeer belangrijke dingen:
En toond aan dat:
1/ Dieren zeer goed weten,en zich er ook bewust van zijn wat zij zijn,al hebben ze er geen menselijke benaming voor,omdat zij een andere taal,hun eigen taal binnen de groep hebben.
2/ Dat dit bij andere diersoorten best ook wel eens zo zou kunnen zijn.
3/ Dat de mensen het met hun ideeën hierover het dikwijls zeer mis hadden,en wij mensen daarin zeer zeker niet uniek
zijn.
Maar een pasgeboren Prairiehond weggehaald uit het nest,en opgevoed in een gewoon huishouden door mensen die honden en katten hebben?
Die zal denken dat hij een combinatie is van mensen honden en katten samen,en tegelijk aan dit alles geen beduiding kunnen geven omdat hij nooit zal weten waar hij aan toe is,en elke andere Prairiehond die hij als volwassene tegen komt,niet als de eigen soort herkennen of erkennen,maar zien als iets onbekends.
Echter zal hij zich wel meer aangetrokken voelen tot "zijn" mensen,omdat die hem voeden en verzorgen.
(Word vervolgd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervolg) Zelfs een mensenkind dat werd opgevoed door een roedel honden,zal op 13 jarige leeftijd geloven dat hij een hond is en niet weten wat een mens is,laat staan dat hij dan zal weten of beseffen dat jij zelf een mens is.
Eerder zal hij zich gedragen als een wilde hond en zich ook gedragen als een wilde hond en natuurlijk "hondengedrag" vertonen naar "andere" honden toe en enkel vlees willen eten,niet kunnen praten maar wel blaffen,en zeer bang zijn voor,en ook bijten naar alle mensen die hij dan op dat moment voor de eerste keer tegenkomt.En leren praten zal ook nooit lukken omdat hij dit als zuigeling nooit gehoord heeft en als kleuter nooit geleerd heeft,en als 13 jarige lukt dit dan niet meer.
Waarom niet?
De hersenen kunnen dat niet meer aan,die kunnen dat niet meer vatten omdat het leerproces dat zeer complex is en ook zeer geleidelijk gaat,er op dit punt nooit is geweest.
Ook daar bestaan bewijzen van.
Rieneke1
12 jaar geleden
goed antwoord, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel rieneke.
Ik had er dan geen link bij gezet omdat ik dit alles uit mijn hoofd wist,en wat er op TV getoond werd,ja daar staan meestal geen links naar het internet bij.
En zeer veel weet ik uit eigen ondervinding en of observatie.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik geef ook meestal antwoord uit eigen ervaring/kennis.
logisch dan toch dat je geen link geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha,het toond aan dat wij beiden iets gemeen hebben.
Het toond aan dat wij slimme mensen zijn,hé rieneke?
Rieneke1
12 jaar geleden
daar laat ik me beter niet over uit ;)
we vinden beiden de dierenwereld zeer interessant, zoveel is zeker! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1/Nu ben je wel erg bescheiden,of je hebt het over mij omdat ik "wij" zei?
2/ De dierenwereld is tenmiste een eerlijke wereld,dus ja,zéér interessant.
Rieneke1
12 jaar geleden
jerovanja, ik hed het alleen over mezelf hoor, en ik was niet zo serieus :) viridiflavus, ik antwoord vanuit ervaring en kennis, en het zou misschien wel extra service zijn voor de vraagsteller als ik er een passende link bij ging zoeken.
toch laat ik dat liever aan de vraagsteller over; hopelijk heb ik hem of haar op weg geholpen. als ik mijn info van internet haal, vind ik het niet meer dan netjes om daar ook de bron van te vermelden. het boek wat je noemt is idd super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus?Ik citeer jou,Jij zecht:"Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat er geen goede bewijzen zijn voor wolfskinderen." Dat was dan wel een slecht onderzoek volgens mij. Een kind kan worden doodgebeten dood een groep honden,terwijl die zelfde groep honden daarna een kind uit dat zelfde gezin zonder meer akcepteren en opvoeden is anders wel al gebeurd.Daar is hier een voorbeeld van:
http://www.youtube.com/watch?v=fUWnVQZnCGM&feature=related .Dit gebeure in Sibyrie,ik hoop dat je voldoende Engels kent? En dit volgende is meer dan een vehaal alleen, dit zijn bewijzen over een ander kind,het verhaal en het gerdag van dit kind spreken voor zich: http://www.youtube.com/watch?v=fUWnVQZnCGM&feature=related .En ik weet dat er zo nog veel meer voorbeelden zijn,als je toch deze films bekijk dan zoek je maar verder,naar het apenkind,Tarzan is dan ook niet meer ver weg,en alle anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede link had deze link moeten zijn:http://www.youtube.com/watch?v=ljVd6XS-J0s&feature=related .
ik denk dat een dier op een ander manier weet wat hij is een dier heeft een instinkt is zich ook niet bewust van tijd en heeft dat meegekregen wat hij nodig heeft om te overleven en stelt zich geen vragen over wie of wat hij is een dier heeft ook geen geweten zoals een normale mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu gaat die link na het toevoegen niet open?dan probeer ik het nog één keer: http://www.youtube.com/watch?v=ljVd6XS-J0s&feature=related