Hoe lang kan een mens maximaal onafgebroken wakker blijven?

Wat is het punt waarop iemand onherroepelijk in slaap zal vallen, ongeacht wat hij of zij op dat moment ook aan het doen is?
Na hoeveel uren wakker blijven? En is dit per persoon verschillend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Ik heb even zitten googlelen, als je "slaapdeprivatie" intoetst, is er een belgische site, die heel veel informatie geeft over proeven die ze gedaan hebben met soldaten die 112 uur wakkergehouden werden, en wat dat voor invloeden had. (Ik heb geprobeerd de link hier te geven, maar ik weet niet hoe dat moet, en wat ik ook probeerde : ik kwam niet weer op dat artikel, dus je moet het zelf maar even intoetsen bij Google, en dan heet die site :e-gezondheid.be.)
Het langste dat ik ooit wakker heb moeten blijven is 42 uur, maar toen was ik ook als een zombie - zou het niemand aanraden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

na een leven aan uren wakker blijven om daarna in de eeuwige slaap te vallen, het fenomeen wat wij in leven slapen noemen kijkt men vanuit de eeuwigheid op terug als oogknipperingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben regelmatig zo rond de 50 uur zonder slaap en als ik dan eindelijk kan gaan slapen, ben ik over mijn slaap heen. Gezond is het niet en zeker af te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het langste wat ik aan een stuk wakker moest blijven was
32 uur zonder slaap,het was toen ik met auto en aanhanger naar hongarije ging 1997,file,s gladheid en op het laatst dichte mist,32 uur achter het stuur,met koffie en cola op de been geleven ik raad het niemand aan,want je wordt gewoon een zombie,geen reactie meer,en niets interesseeert je nog wat alleen maar een ding ,je wilt slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit punt is een beetje discutabel...

Een mens kan in principe 5 x 24 uur zonder slaap. Maar in deze 120 uur zitten wel enkele momenten dat je slaapt met je ogen open. Vaak zijn die zogenoemde 'haze slaapjes' voldoende om er weer even tegenaan te gaan. Wat eveneens regelmatig voor komt in tal van branches in onze high tech 24 uurs economie. Maar hiernaast zijn het leger, politie en de zgn. geheime diensten in een verhoogde staat van paraatheid een goed voorbeeld. Waarin dit in het kader van de deadline wel eens een paar dagen achter elkaar word doorgewerkt zonder slaap. Maar met een maximum van 5 x 24 uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat eerder dood door niet te slapen dan door niet te eten. Echter hoe lang zal per persoon verschillen. Je lichaam zal zichzelf proberen te redden door op allerlei mogelijke manieren toch te gaan te slapen (natuurlijke reflex).

Je gaat dan dood door vergiftiging vanuit je eigen darmen en bacterien. Voordat je eeuwig slaapt, is het beter om voor die tijd te slapen. Ik denk dat je maximaal een week uit kunt houden. Echter zal je voor die tijd al (voor korte tijd) in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoelang dat je voor de tijd dat je achterelkaar wakker bent hebt geslapen telt natuurlijk ook mee.