Waarom word ik even "raar in het hoofd" als ik de douche kouder draai?

Als ik na een flinke training onder de douche sta, begin ik met een warme douche. Daarna draai ik de temperatuur geleidelijk steeds wat lager, tot het water behoorlijk koud is.

(Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/nazweten.196615 .)

Zodra het water van lauw naar koud gaat, voel ik me na elk stapje kouder heel even wat "raar" in het hoofd, vooral als ik mijn hoofd onder de koele straal houd.

Het voelt alsof er even een soort golf door mijn hoofd gaat. Alsof de buitenwereld heel even weg is, alsof mijn oriëntatie heel even verdwijnt. Ik ben niet duizelig, draaierig, misselijk of iets van dien aard, en mijn evenwichtsgevoel blijft goed.

Het verschijnsel duurt een halve tot een hele seconde.

Waar wordt dit gevoel door veroorzaakt?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Datzelfde gevoel heb je ook als je de warme straal voor het eerst over je hoofd/nek laat stromen. Of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfportret?;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
@gdanonym, nee, dan heb ik dat niet. Wel als ik aan het begin of het einde van het zwemseizoen in behoorlijk koud buitenwater heb gezwommen. Daarna afdrogen, en daarbij merken dat het water zo koud was dat de huid gevoelloos is geworden. Daarna in het roeibootje stappen en terug naar huis roeien. Dan moet ik heel rustig aan beginnen met roeien. Als ik dan namelijk te snel teveel kracht zet, voel ik kort daarna ook zo'n "golf" door mijn hoofd gaan. Dat wil ik, alleen op het koude water, liever niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal dan wel je bloedstroming zijn die je voelt. Dat wordt door het lichaam gebruikt om lokale warmte te maken en bloed kan nu eenmaal niet snel keren van richten en zal via de gebruikelijke kanalen wat sneller gaan stromen.
Bloedarmoede in het hoofd, doet je ook raar voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in welk land speelt dit zich af?
Cryofiel
12 jaar geleden
Gewoon in NL - hoezo?

Het beste antwoord

Door het koude water zal er door samentrekken van bloedvaten naar je hersenen tijdelijk iets minder bloedtoevoer zijn.
Dit geeft een duizelig gevoel.
Vergelijk het met de duizeligheid die soms optreedt als je snel gaat staan: ook dan is er een kort moment een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een tijdje voorover gebukt of gehurkt en dan ineens gaan staan, damn dan wordt ik altijd zooo duizelig.

Andere antwoorden (2)

Bij 't sporten gaat je stofwisseling (flink) omhoog, en daarbij word je bloedruk ook hoger, vaten worden wijder om het bloed; dus voeding's en afvalstoffen zogoed mogelijk te kunnen transporteren. Wanneer jij een koude waterstraal op je nek richt vernauwen de vaten zich waardoor er minder zuurstof in je hersenen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook zo,dat er altijd voldoende bloed en dus ook voldoende zuurstof naar je hersenen gaat,maar als je hevig aan het sporten bent dan gaan1)je aders wijder open om méér bloed en zuurstof naar de spieren te pompen,daardoor heb je al iets minder bloed in de hersenen,omdat dit geleidelijk gebeurd voel je dat niet.Door het sporten worden de spieren ook nog eens warmer,waardoor,daarmede,ook het bloed warmer word,door het warme bloed worden de aders weker en dus 2)nog wijder.En zo heb je nog iets minder bloed in je hersenen,en weer voel je dat niet omdat dit geleidelijk gebeurd.Dat extra vele en warme bloed gaat alles naar de spieren omdat je aan het sporten bent,daardoor presteren spieren beter....En nu komt het:Als je juist op zo'n moment en na ook nog eens een hete douche??? Je lichaam'plots'laat afkoelen door die koude douche,dan sluiten de aders naar de hersens helemaal af,waarom?omdat door koude de aders nauwer worden,en waar?naar de hersenen toe,want hersenen zijn op dat moment beter af met koude als het voor het lichaam té koud word,waarom?om de hersenen te beschermen,want hersenen mogen tijdens koude wel marmte "willen"het is voor de hersenen niet goed om "juist dan" warmte te hebben.Maar door té weinig bloed in de hersenen die na de hete sport door de koude douche té snel afkoelt,terwijl de hersenen "juist dan" warm bloed nodig heeft???word je daardoor wél licht in je hoofd.Omdat door de koude je hersenen naar warm bloed "roept" en het door de vernouwing van de aders veroorzaakt door de koude douche "juist dan" om warm bloed vraagd maar het "juist dan" niet krijgd,en daardoor,omdat dit niet geleidelijk maar "plots" gebeurd,voel je dat en word je licht in je hoofd...Daardoor kan,en mag zelfs,zeer zeker niet,koude en dus ook geen koud bloed naar de spieren gaan want juist daar,in en rond de spieren is tijdens een periode van kou het nog warme bloed nodig om het lichaam warm te houden teneinde het lichaam te beschermen tegen onderkoeling.Waar is tijdens een periode van koude,geen warmte maar juist koude nodig???In de hersenen,dat is ook nodig om de hersenen voor hersenschade te behoeden.Daardoor komt het ook dat een mens die in de winter door het ijs zakt,en tijdens deze onderkoeling verdrinkt,zelfs tot een half uur of langer na het intreden van de dood nog kan gereanimeerd worden,en dit zonder hersenschade.terwijl verdrinken in warm water en na reanimatie én erdoor komen,vrijwel altijd hersenschade opleverd.
Deze uitleg komt uit mijn hoofd.