Wat bepaalt wanneer een ingevroren menselijk embryo dood is?

Eigenlijk is het niet te bevatten dat een ingevroren menselijk embryo door bepaalde handelingen kan uitgroeien tot een gezond mens.
Is er iets waaraan een specialist kan zien of het ingevroren embryo dood of levend is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je helemaal niet meer spreken van leven en dood. Misschien dat het levensvatbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens Bastanovum! + voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bierdopje, ja tussen leven en leven in, daar kan ik wel wat mee, maar wat de embryo's betreft kan dit ook jaren zijn!!!
Blijft een conclusie over: een ingevroren embryo leeft!!
maar dan komt direct de vraag, kan dat in vloeibaar stikstof?
Is levensvatbaar het zelfde al in leven zijn? Bedankt voor de plusjes!
Kristal
12 jaar geleden
Bijzondere vraag Ed, stof tot nadenken...
+1

Het beste antwoord

Omdat een gezonde en op de juiste wijze bevroren embryo weer tot leven gewekt kan worden 9celdeling en stofwisseling) is hij niet echt dood te noemen.
Ware hij dood dan kon hij niet "opstarten"
.
Zo zijn er immers ook sporen die duizenden jaren inactief kunnen zijn en dus in een "slaaptoestand"zitten.
het is dus vrij lastig om leven eenduidig te definieren.

Soms is de stofwisseling wel aanwezig , maar is deze zeer traag en is in staat om ontleding tegen te gaan.
Ze is dan echter zo langzaam dat het niet waarneembaar is.

Wanneer de ontleding is ingezet zou je over definitief dood kunnen spreken.
Als men de cryotechnologie goed beheerst zal er een nieuwe definitie voor "dood "ingevoerd moeten worden.
Voor biosystemen met weinig cellen is dit al zover.

het probleem met grotere organismen is dat bij het invriezen celschade en daardoor bederf (ontleding) ontstaat.

Ik vermoed dat het een kwestie van tijd is om dat echter onder controle te krijgen.

Ik vermoed dat mensen die ingevroren zijn op de klassieke methode celschade hebben en niet meer te wekken zijn, ook als men de perfecte ontdooiprocedure heeft gevonden.

de grootste schade ontstaat immers bij (onjuist) invriezen.
De naaldvormige , te grote ijskristallen prikken celwanden en lysosomen lek, waardoor het bederf reeds is opgestart maar door de koude vertraagd is.

Wanneer we dat weten te voorkomen, zijn we een eind verder.

het is dus lastig om te bepalen wat dood of levend is als je naar bepaalde organismen in bijzondere omstandigheden kijkt.
Alleen een meetbare stofwisseling als criterium aanhouden is te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

volgens mij kunnen ze dit niet zien. bij een ivf/icsi poging met de terugplaatsing van een cryo (bevroren embryo)krijgen de as ouders pas te horen of de terugplaatsing door kan gaan ná de ontdooiing. veel cryo's overleven de ontdooiing niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ahum...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: wat een Cryo is weten we dus, maar die achtervoeging van "fiel"...
Natuurlijk heb ik dat opgezocht :-))))):
Achtervoegsel -fiel: In de betekenis van aangetrokken tot of met neiging tot.
http://www.dehelianthus-haarlem.nl/newhtml/artikelen/achtervoegsels_medisch.html Uhm.....???????????????????????
Cryofiel
12 jaar geleden
Kende je het achtervoegsel -fiel niet? Homofiel? Bij bacteriën: thermofiel, extremofiel, en zo nog wat meer. Bij planten: halofiel. Maar goed, mijn cryo heeft niets met embryo's te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kende ik die wel, maar niet iedereen denk ik, dus vandaar. Dit is GV hè, dus onderbouwen die handel :-)))
Dan komt natuurlijk de vraag: wat betekent jouw cryo?
Gevonden: "The word cryo or cryos (κρύο) is Greek and means "icy cold" (from crystallos)."
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryo
Dus: aangetrokken tot ijzige kou....????
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou, zo ijzig hoeft het nu ook weer niet. Maar inderdaad, ik ben niet zo dol op grote hitte. Doe mij maar een lekkere koelte. Vandaar ook mijn avatar. Ik had mezelf ook Thermofoob kunnen noemen, maar dat vond ik negatiever dan Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Kristal
12 jaar geleden
(from crystallos)...? en wíe weet het weer het laatste...???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahaha
Waaraan een specialist dat precies kan zien dat is niet zo makkelijk te zeggen.
Dat is heel specialistisch werk.

Het invriezen en ontdooien is wel belastend voor de embryo’s, alleen de beste overleven deze procedure.
Het invriezen van kwalitatief mindere embryo’s heeft geen zin. Deze gaan na ontdooien niet meer over tot deling. Alleen heel goede embryo’s worden ingevroren en dan nog komt het wel eens voor dat deze na het ontdooien niet meer vitaal blijken te zijn.

Er zullen wel testen zijn waaraan men kan zoek of een embryo van goede kwaliteit is om ingevroren te worden en of het na ontdooiing nog steeds van goede kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd genoeg is daar zeer weinig informatie over.
Ik heb dit, na langdurig zoeken, voor je gevonden:

"Na de eerste stappen van dilutie (verdunning) kan reeds de overleving worden geëvalueerd en worden er meer eicellen ontdooid naar gelang de noodzaak en de voorraad. Nadien worden de eicellen, die de procedure overleefden, voor 24 uren in cultuur gezet om de verdere klievingscapaciteit (mogelijkheid tot celdeling) te beoordelen waarna de embryo's getransfereerd (verplaatst) worden."

Bron:
http://books.google.nl/books?id=KkWAqXAJ8ysC&pg=PA69&lpg=PA69&dq=hoe+ontdooien+cryo&source=bl&ots=DErERrBo7o&sig=x2tRJmojgsfhu3MJId94HGgNGr4&hl=nl&ei=0dztTYqIC8eBOprgoZII&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCoQ6AEwAzhG#v=onepage&q=hoe%20ontdooien%20cryo&f=false

Wat ik dus begrijp met mijn totale lekenverstand is, dat een embryo niet levensvatbaar en dus dood is, als na ontdooiing geen celdeling te bespeuren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, goed uitgelegd. In feite komt het gewoon neer op: proberen, doet-ie het of doet-ie het niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor hoopvolle a.s. ouders kan het een verschrikking zijn, als het keer op keer niet lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Moolkeesje: ik heb veel gelezen naar aanleiding van deze vraag van Ed, ook op fora.
Het leed van mensen die op deze manier een kind proberen te krijgen is inderdaad afschuwelijk.... de weg die ze af moeten leggen naar zo'n terugplaatsing van een embryo alleen al, wat er allemaal moet gebeuren op medisch gebied en de gevolgen daarvan.....pfffffffffffffff..........
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar Moolkeesje - wat je zegt, kan helemaal niet. Want als het keer op keer niet lukt, zijn het geen a.s. ouders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zet ik er ook hoopvolle voor, met dien verstande dat ze hopen a.s. ouders te zijn.
Uiteindelijk zullen ze het toch wel worden, al is het dan door adoptie.
Een ingevroren embryo is dood, want het heeft geen stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik altijd heb geleerd, kunnen bacterien (vaak eencellige) ook diep ingevroren worden maar wanneer het warmer word gewoon weer leven, dood zijn ze nooit geweest aangezien je ze niet opnieuw tot leven kunt wekken.
Maar de stofwisseling is wel dusdanig laag dat ik niet denk dat je daaraan kunt zien of het nog leeft.
Ik ben wel benieuwd hoelang een embryo ingevroren overleefd maargoed.
Een embryo is en blijft al samengesmolten maar het lijkt me toch dat voordat e het inbrengt het al wel ontdooit moet zin omdat de temperatuurverschil anders veels te groot zou zijn. Als je 'het' zou ontdooien zou je met een microscoop in principe toch iets moeten kunnen zien, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is...

Voor de rest weet ik vrij zeker dat er methode zijn om te kijken of de embryo nog leefde maar vrees ik dat veel van die methodes dan alsnog de dood ervan betekennen.

Is het niet juist OMDAT ze het niet kunnen testen dat ze er vaak meerdere tegelijk inbrengen om te kijken of er hopelijk in ieder geval 1 het wel doet.