waarom word een plant groen

ik ken weel groene planten maar weet niet waarom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Antwoorden (4)

Bladgroenkorrels of chloroplasten zijn organellen die gevonden worden in planten en eukaryotische algen.

Bladgroenkorrels hebben een belangrijke functie bij de fotosynthese in een plant. In de bladgroenkorrels wordt het zonlicht opgevangen en verwerkt. In de thylakoïden in het chloroplast vindt de fotosynthese plaats. De vloeistof die de rest van de chloroplast opvult heet het stroma. Daarnaast zitten er nog zetmeelkorrels in de chloroplast.

Bladgroenkorrels zorgen ook voor de groene kleur van een plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel planten zijn groen omdat ze een groen pigment of kleurstof bevatten die chlorofyl wordt genoemd. dit stelt de plant in staat haar eigen voedsel aan te maken. De groene cellen in de plant nemen energie uit het zonlicht op. Deze energie zet vocht uit de bodem en lucht, en kooldioxide uit de lucht om in voedingsstoffen zoals suiker en zetmeel, die de plant voor haar groei nodig heeft. Bij dit proces komt zuurstof vrij, waar mens en dier van moet kunnen leven.
De groene kleur van chlorofyl is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum alleen de groene kleur wordt teruggekaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom planten groen zijn heeft te maken met het groene pigment Chlorophyll, dat in bijna alle planten en algen overheersend voorkomt. De naam is ontleend aan de Griekse woorden 'chloros' (wat 'groen' betekent) en 'phyllon' (wat 'blad' betekent). Letterlijk vertaald is Chlorophyll dus bladgroen; een zeer belangrijke biomolecule, dat van onmisbaar belang is in het proces van fotosynthese. Fotosynthese zorgt ervoor dat planten energie kunnen winnen uit licht. Chlorophyll absorbeert licht dat zich in de blauwe deel en het rode deel van het elektromagnetisch spectrum bevindt, simpelweg beter dan licht dat zich bevindt in het groene deel van het elektromagnetisch spectrum. Daardoor wordt relatief veel groen licht teruggekaatst. Dat maakt dat wij de planten waarnemen als groen.

Daar planten meer energie halen uit rood en blauw licht is het voor de plant rendabel om energie te 'investeren' in de aanmaak van pigmenten die dit licht kunnen opvangen. Groen licht levert nu eenmaal minder energie en daarom maakt de plant geen pigmenten aan om ook dit licht te kunnen opvangen. Dat zou meer energie kosten dan het oplevert. Uit oogpunt van evolutie en specialisatie is dat niet efficiënt.

Zie [http://tinyurl.com/6dsv54t]

Terzijde:
Als planten wèl een pigment zouden aanmaken dat ook het groene licht opvangt zouden wij planten als zwart waarnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een weetje, je zou misschien denken waarom nou groen. Waarom niet blauw? Dat komt omdat planten eigenlijk uit het hele spectrum van zonlicht juist de golflengtes(die staan weer staan gelijk aan kleuren) die voor de plant de meeste energie opwekken(de meeste elektronen kunnen aanslaan). Omdat planten blijkbaar niet veel met groen licht kunnen laten ze dat wel door en vangen ze het niet op. Daarom zijn bladeren groen, dat is namelijk het "enige" zichtbare licht dat planten niet gebruiken.

Zou je een plant in een donkere kamer alleen licht geven met een groen peertje dan zou ie daar niet op kunnen leven. Hij kan namelijk niks tot weinig met groen licht.