Hoe lang kan schimmel op de huid en bijvoorbeeld een nagelvijl etc. overleven?

Er zijn nogal verschillende soorten. Net als bij de Mexicaanse groep was er nogal strijdige informatie doordat mensen hun mening gingen verspreiden zonder kennis te verzamelen. Een virus kan bijvoorbeeld maar een beperkte tijd overleven zonder gastheer. Een schimmel heeft een andere manier van overleven. Hoe zit het daarmee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (1)

De meeste ziekteverwekkers zijn eencelligen, zoals virussen, bacteriën, amoeben en schimmels, hoewel er van die laatste ook meercellige varianten voorkomen. Er is niet echt iets eenduidigs te zeggen over de levensduur. Met name virussen en schimmelsporen bevinden zich op het grensgebied tussen leven en dood en kunnen vele eeuwen sluimeren alvorens toe te slaan.

De Mexicaanse griep is door een uitstekend geïdentificeerd virus ontstaan. De risico's zijn schromelijk overdreven door wetenschappers die banden hadden met de farmaceutische industrie en vaak tegelijkertijd ook met de overheid. Ook bij EHEC zie je dat er veel geroepen wordt zonder een spoor van een deugdelijke aanleiding. Eerst moet de tuinbouwsector eraan geloven voordat duidelijk wordt dat alweer de farmaceutische industrie zich tot de hoofdschuldige lijkt te ontpoppen door resistente bacteriën ten gevolge van het propageren van ongebreideld gebruik.

Toegevoegd na 9 minuten:
Huishoudelijk schoonmaken van nagelvijlen, kammen en andere voorwerpen waarmee we de buitenkant van ons lichaam mee bewerken doet meestal al wonderen voor de broodnodige hygiëne. Met boenen en zeep verwijder je de belangrijkste dragers van ziektekiemen: vet, huidschilfers en stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig, je bent goed geïnformeerd. Hier in huis worden gewoon tomaten, komkommers en paprika's gebruikt zonder onnodig verhitten. Ik geloof het allemaal wel. :-)