Gedrag is bijna altijd aangeleerd, bij mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken is neuspeuteren helemaal niet mis.
Het is een natuurlijke gewoonte en zelfs het opeten van neusslijm schijnt goed te zijn voor het bevorderen van je immuunsysteem.

Het is normaal gedrag wat door mensen en andere primaten wordt bedreven.
Neuspeuteren dient om slijmresten uit de neus te verwijderen. Soms is dit noodzakelijk omdat het verwijderen door snuiven of snuiten niet lukt.
Hoewel het een zeer algemene gewoonte betreft, geldt neuspeuteren in sommige culturen als een licht taboe. Het wordt doorgaans als onbeleefd gezien.

Dus:
Hoe daar mee omgegaan wordt dat zit niet in je genen, maar hoort tot aangeleerd gedrag.
In het ene gezin kan het absoluut niet, terwijl ergens anders er niet zo'n probleem van wordt gemaakt.

Als je het te veel doet dan kan het schade veroorzaken, je haarvaten beschadigen, infecties veroorzaken etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet genetisch bepaald en het is niet aangeleerd, tenzij je bedoelt dat je het jezelf aanleert. Ook als je ouders het je nooit voordoen, ga je het vanzelf uitproberen.

Als je neus kriebelt omdat er een korstje in zit, ga je er in peuteren. Als je klein bent heb je de neiging om alles in je mond te stoppen, ook je neuspeurtjes. En als dat dan niet vies is, ga je er mee door.