Wat is slechter voor je huid: een dag buiten zitten en verbranden of over de hele week verspreid 24 uur in de zon zitten en niet verbranden?

ik vroeg me af, wat is slechter voor je huid, want de hoeveelheid straling is dan wel gelijk toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik vind dat persoonlijk een verkeerde vraagstelling. Want niet alles wat je noemt is slecht. 24 uur zonlicht vangen in een week zonder te verbranden is namelijk niet slecht maar gezond. Je krijgt vitamine D binnen dmv het zonlicht en dat is onder andere een beschermer tegen borstkanker.

Wel superslecht is het om te verbranden door de zon.
Vergelijk dat eens met roomboter in de pan. Je kunt daar prima en gezond je vlees in braden. Maar als je het vuur te heet zet, verbrand de boter, wordt zwart en toxisch voor je lichaam.

Zo moet je dat met zonlicht ook zien. Het is fantastisch, maar je moet je wel beschermen tegen verbranden. Dat doe je het meest gezond door je huid met kleding te beschermen tegen de zon, of naar binnen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heel erg verbranden is sowieso slechter voor je huid, want die krijgt nogal wat te verduren.
Bij korte periodes in de zon went je huis hier langzaam aan en bouwt zijn natuurlijke afweer op, de bruine tint.

Toegevoegd na 6 minuten:
huis = huid :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In één keer, want verbranden betekent juist dat je teveel straling hebt opgevangen. Als je het verspreid over één week is het veiliger want als je niet in de zon zit kan je lichaam die straling langzaam 'wegwerken'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde eigenlijk niet dat je lichaam de straling wegwerkt maar dat er gewenning is. Zat even niet na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zon komen is niet erg, je moet alleen niet in een keer heel veel gaan zonnen (wat de meeste nederlanders echter wel doen, in hun vakantieperiode). Als je zont maakt je huid pigment aan, hierdoor wordt je bruin. Als je echter teveel zont, kan je lichaam niet genoeg pigment aan maken, en heb je ook nog niet genoeg pigment om jouw huid te beschermen (dit veroorzaakt de huidkanker die je kan krijgen na te veel zonnen). Je kan dus beter op een verspreid aantal tijdstippen in de zon zitten, dan een keer heel lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbranden is sowieso heel slecht, aangezien er dan cellen stuk gaan, waardoor de straling tot nog dieper in de huid kan dringen. Dus een dag de hele dag in de zon én verbranden is slechter dan het verdelen over meerdere dagen en niét verbranden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg verbranden is slechter. Omdat je huid kapot gaat door de zon. Daaronder komt een nieuwe laag huid. Als die laag dan verbrand ben je helemaal de pineut want dan doet het nog meer pijn. Ik heb 2e graads brandwonden op mijn schouders gehad van de zon. Ik mocht voorlopig de zon niet meer in. (een maand ofzoiets) En ik mocht ook niet meer in de zon liggen als de korsten er vanaf gingen. Geloof me, je kan beter iedere dag een half uur in de zon liggen en er dan uit blijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg verbranden is slechter!