Vindt er ook fotosynthese plaats bij onderwaterplanten?

Normaal is er voor fotosynthese licht nodig (dat is er meestal wel) H20 (daar is er genoeg van) en CO2 (dat is er toch niet??)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Het beste antwoord

Vroeger op school tijdens biologie les het proefje gezien met waterplant in reageerbuis met water:
Als je het buisje in de zon zette zag je de zuurstofbelletjes gevormd worden. In schaduw stopte het weer.
Dus ja, als de waterplant bladgroen heeft en er valt licht op dan zal fotosynthese plaatsvinden!

Toegevoegd na 3 minuten:
CO2 kan makkelijk in water aanwezig zijn als product van in het water levende organismen, of als opgelost vanuit de atmosfeer.
Koolzuurgas is redelijk makkelijk in water oplosbaar, denk maar aan Spa rood ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zit zeker co2 in het water. Bijvoorbeeld: een vis ademt water in met daarin o2. Na verbranding ontstaat er co2 wat wordt 'uitgeademd'. Dit co2 wordt weer door de planten gebruikt en hief wordt dan weer o2 van gemaakt, zodat de vissen weer kunnen ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de planten zonlicht krijgen wel, liggen ze zo diep dat ze geen zonlicht krijgen dan hebben ze verbranding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn aquarium zou ik extra Co2 moeten toevoegen om de plantengroei te bevorderen. Er zijn te weinig vissen voor de goede groei van planten. Je kunt Co2 installaties kopen bij aquariumzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel scherp opgemerkt. Dat zijn de dingen die een plant nodig heeft, afgezien van kleine hoeveelheden andere elementen (N,P) en minieme hoeveelheden sporelementen. Licht hangt af van troebelheid en waterdiepte, CO2 is meestal rijkelijk aanwezig in het water, maar kan bij grote dichtheden waterplanten wel schaars worden, zodat sommige planten elkaar om CO2 gaan beconcurreren. CO2 in water kan trouwens in verschillende vormen voorkomen, de belangrijkste zijn HCO3 min-ionen en CO2 zelf.

Troebelheid hangt af van de wind, de bodemsoort en de hoeveelheid eencellige algen in het water. Interessant is dat er vaak twee toestanden zijn die elkaar uitsluiten, helder begroeid met waterplanten, dan wel troebel met alleen eencellige algen als zuurstofproducent.

De belangrijkste factor bij de groei van eencellige algen is fosfaat. Deze meststof kan er voor zorgen dat het water troebel blijft door overmatige algengroei. De waterplanten kunnen fosfaat opnemen via hun wortels, dus voor hen is het niet zo belangrijk hoeveel fosfaat er in het water zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeef mij als ik het mis heb, maar naar mijn weten vind er bij alle planten fotosynthese plaats. Anders is het namelijk geen plant. Een plant heeft altijd bladgroenkorrels(niet andersom.. Als iets bladgroenkorrels heeft hoeft het geen plant te zijn omdat het ook een lid van de cyanobacteriën kan zijn) Mijn vraag is nu of er wel planten leven onder de lichtgrens? of zijn dat andere organismen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er zonlicht is wel, is er geen zonlicht dan vind er een ander proces in de plant plaats, namelijk chemosynthese. Ook hierbij assimileren de planten CO2 in C en O2 (waarna die C wordt opgeslagen in suikers), alleen gebeurd dit zonder behulp van zonlicht. Zie wikipedia voor meer informatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemosynthese
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemoautotrofie

Dus het antwoord op je vraag is:
-Niet diep onderwater (waar nog zonlicht doordringt): Ja
-Te diep onderwater: Nee, daar is chemosynthese, een 'vervanging' van de fotosynthese.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, fotosynthese vind ook bij onderwater planten plaats. Alle planten hebben fotosynthese, want alle planten hebben bladgroenkorrels.
De plant haalt zijn energie uit de fotosynthese anders kan de plant niet groeien/leven. Ook onderwater planten hebben fotosynthese. De zuurstof die vrij komt die gaat in belletjes naar boven. (soms zie je wel eens van die belletjes in een aquarium). En er zit ook meestal genoeg co2 in water. (denk aan vissen, beestjes en er zit over het algemeen wel co2 in het water.) Het is vaak heel goed om onderwaterplanten in een aquarium of sloot te hebben, want dat zorgt voor zuurstof in het water voor de vissen en andere beestjes. Dus er onderwater planten doen zeker fotosynthese!