Wat heeft concentratie te maken met je hersennen?

Ik bedoel als een biologische beïnvloedbare factor.
En waarmee kun je het verder beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Concentratie heeft te maken met je hersengolven. En het goed samenwerken van de linker- en rechter hersenhelft van je brein. En alfagolven zijn daar het beste voor.
Als baby en peuter zijn deltagolven dominant (oceanic oneness)
Als kleuter en nog voor je schooltijd zijn thetagolven dominant (spelen, onderzoeken, creativiteit)
Tijdens je schooltijd zijn over het algemeen alfagolven dominant (leren, concentreren)
Daarna als volwassene worden Betagolven dominant (dan heb je inmiddels een identiteit voor jezelf aangelegd over hoe je wil zijn, en heeft het denken de overhand, de innerlijke dialoog). Concentreren is dan over het algemeen niet meer zo makkelijk als het op school ging.

Maar er zijn wel allemaal methodes en technieken om je concentratie te verbeteren.
Met binaural beats bv, kun je je hersengolven beinvloeden naar welke je maar nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, geen hersenen geen concentratie ;)

De hersenen zijn constant bezig (interne en externe) prikkels te verwerken. Als je het puur biologisch bekijkt kan je je beter concentreren als je suiker tot je neemt. Dit geeft de hersenen energie en je wordt alerter. Waarschijnlijk zijn er wel meer stoffen die dit proces biologisch beinvloeden... Caffeine bv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wel uit dat je niet teveel suiker of cf neemt. "hyper" kan je je vast ook niet goed concentreren.
Het beste kun je je concentreren als je geen overbodige beslommeringen aan je hoofd hebt en er is veel wat mensen onmisbaar vinden maar wat ze uiteindelijk niet nodig blijken te hebben. Wat je niet nodig hebt bespaart veel kopzorgen.
Wat je kunt schrappen van je lijstje met ''things to do'' bevordert je concentratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt concentratie een dwangmatigheid als er niet eerst een *aandacht* is om te concentreren..!

Werk dus eerst aan de basis, je aandacht, en dan bedoel ik in algemene zin aandachtig zijn. Begin de dag met een activiteit in de buitenlucht, al is het b.v. maar een rondje lopen. Dat is in biologische zin veel belangrijker dan wat voor stofje dan ook toedienen. Probeer dan aan niets te denken, er puur te zijn, en nodig de gedachte uit om het beeld te vormen hoe je dag eruit gaat zien.

Sluit de dag ook eens af met een contemplatie, als is het maar 5 minuten, wat die dag je gebracht heeft.
Het zijn basis aandachtsoefeningen, die helpen om je in de rest van de dag de aandacht te geven (als brandstof van het voertuig) die je nodig hebt om je te concentreren (als in richting van het voertuig).