Een mooi breekpunt is: Zodra het beestje niet meer onder water kan adem halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het op het land gast leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kikkervisje is altijd al een kikker, het is gewoon een stadium in het leven van een kikker.
Vergelijk het met een baby is toch ook een mens!

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het beestje pootjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra de kieuwen zijn vervangen voor longen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat heel snel. Een kikkervisje moet namelijk in één keer van een algenschrapend diertje een dier worden dat kan springen en vliegjes en dergelijke kan eten. In 24 uur wordt de kaak volledig verbouwd, verdwijnt de speciale darm of plantaardig materiaal te verteren en verdwijnt de kieuwzak waarin de voorpootjes al die tijd verborgen zaten. Ook draaien de ogen zodat de kikker ruimtelijk kan zien en insecten uit de lucht kan plukken, daarvoor wordt ook het zenuwstelsel verbouwd. Waarschijnlijk gaat het proces zo snel, omdat het dier in de tussenfase geen voedsel op kan nemen. Daarna is er nog een wat langzamer proces waarin de staart verdwijnt en de poten groter en sterker worden.

Kikkervisjes hebben al vrij snel longen, die ze ook vaak gebruiken. Vaak zitten ze met erg grote hoeveelheden in warm water, zodat de zuurstof snel op kan raken. Het kikkervisje veranderd eigenlijk maar heel weinig, maar het is meer een groeistadium. De veranderingen als het dier een kikker wordt (de eigenlijke metamorfose of gedaanteverwisseling) zelf zijn juist heel snel en niet zoals in de biologieboekjes wordt aangegeven.