Als je bijvoorbeeld aan het sporten bent, in welke cellen verandert de hoeveelheid CO², als aller eerst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

In de cellen van de spieren die je gebruikt bij het sporten. Daar moet meer zuurstof naar toe en meer co2 worden afgevoerd. Dit gebeurt door je bloed. Je hart gaat dus sneller kloppen omdat je spieren die je gebruikt veel zuurstof nodig hebben en er veel co2 moet worden afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van welke cellen je bedoelt en de grootte van de hoeveelheid CO2. Als je daarbij het menselijk lichaam bedoelt hangt het ook nog af van welke sport/inspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct! Je hebt ook denksport, dan denk ik niet dat je kontspieren zich gaan aanspannen ;) +1
In je spiercellen. Daar vindt de verbranding van energie als gevolg van het sporten plaats, en ontstaat derhalve de CO2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de spiercellen de 'inspanning' moeten leveren, zal daar (in de mitochondriën) de meeste verbranding plaatsvinden en zal daar de meeste CO2 ontstaan. Dit lost voor een deel op in het plasma en zo ontstaan een evenwicht. De CO2 wordt via het bloed dat door de vaten rond de longen stroomt, d.m.v. diffusie in de longblaasjes overgedragen en dat adem je uit.
Die verbranding (van suikers en vetten) zal eerst onder invloed van zuurstof plaatsvinden, de zg aerobe verbranding, en als dit niet meer toereikend is, vindt de verbranding zonder zuurstof plaats, de zg anaerobe verbranding. Hierbij komt melkzuur/ lactaat vrij. Dit zorgt voor de vermoeidheid in de spieren.
De hoeveelheid CO2 in de uitademingslucht is normaal zo rond de 5%. Als de hoeveelheid CO2 toeneemt, zul je sneller gaan ademen om het evenwicht constant te houden. Bij mensen met ernstige longaandoeningen kan de CO2 wel oplopen, doordat zij niet voldoende CO2 kunnen afblazen. We spreken dan van respiratoire insufficiëntie. Bij gezonde mensen ligt de inspanningsbeperking niet bij de longen, maar bij de hoeveelheid bloed die het hart kan rondpompen (cardiac output). Wat overigens een normale cardiale beperking is.