Hoeveel procent van het DNA hebben broers en zussen gemeenschappelijk: 25% - 33% - 50% - 75%?

Dit is een vraag die ingebouwd moet worden in een programma. Professor heeft het correcte antwoord niet aangegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
23.1K

Het beste antwoord

Je hebt 50% van je vader en 50% van je moeder. Je broers en zussen ook.
De kans dat jouw combinatie gelijk is aan die van je broer of zus is dan statistisch gezien 0,5 x 0,5 = 0,25.
(en dat geldt dan voor elke eigenschap.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb geen idee hoeveel precies, maar aangezien mens en aap ongeveer 95 procent overeen komen qua DNA (ik heb geen bronnen, dus check het even ergens), lijkt het me dat broers meer dan 50 procent hetzelfde DNA hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je zo niet zeggen.

Een broer er een zus verschillen sowieso in een chromosoom. De broer heeft een X en een Y chromosoom en de zus twee X chromosomen.

- Als het om een eeneiige tweeling gaat is in principe er 100% gemeenschappelijk DNA.

- Daarnaast kunnen er veranderingen in het DNA optreden zoals crossing over e.d. (dus ook bij eeneiige tweelingen).

- De geslachtscellen bevatten de helft van het DNA van de moeder en vader

- Heb je het over het DNA of de erfelijke eigenschappen? het grootste deel van het DNA codeert nergens voor en is tussen mensen onderling al hetzelfde.

****************

Als je het zeer vereenvoudigt en de niet geslachtsgebonden erfelijke eigenschappen in beschouwing neemt dan komt elke eigenschap 2 keer voor in het DNA van de moeder en 2 keer in het DNA van de vader. Elke chromosoom is immers dubbel aanwezig.

Stel dat je eigenschap G hebt dan is de verdeling bij het maken van geslachtscellen tussen modere (m) en vader (v):

Moeder
Gv1 Gv 2
Gm1 Gm2

Er zijn dan de volgende combinaties mogelijk:

Gv1 Gm1
Gv1 Gm2
Gv2 Gm1
Gv2 Gm2

twee broers kunnen dezelfde allelen georven hebben (100%), allebei verschillende (0%) of eén van beide allelen hetzelfde (50%).

En dit is nog maar een vereenvoudiging van één eigenschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je wel kunt zeggen:

Iedereen heeft 50% van zijn genen gemeen met zijn vader en met zijn moeder; en 25% met ieder van zijn grootvaders en grootmoeders, en GEMIDDELD 50% met zijn volle broers en zussen.