Kunnen vogels huilen van verdriet, hebben die beesten uberhaupt traanbuisjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Antwoorden (4)

nee, vogels huilen niet van verdriet.
weel hebben ze traanbuisjes.
vogels kunnen wel erg natte ogen hebben, maar meestal is dat aan een ziekte te wijten, bijvoorbeeld een besmetting met chlamidia.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha vogels met een soa briljant.
Dat zijn twee verschillende vragen.
Ten eerste: ja, ze hebben traanbuisjes, de ogen moeten hoe dan ook vochtig gehouden worden.
Huilen van verdriet kan alleen als ze verdriet hebben, en ik denk niet dat een vogel verdriet kan hebben. Een vogel heeft een ander denkpatroon dan mensen, mensen kunnen verdrietig zijn ook als ze volop te eten hebben en geen pijn hebben. Maar bij dieren ligt dat wat genuanceerder, de behoeften zijn erg primair en ook al weet een dier zich qua gedrag aan te passen aan de omstandigheden (van huisdier zijn), toch heeft het nog steeds geen menselijke eigenschappen. Het dier kan getraind worden om lief te doen, maar doet dat alleen maar omdat de baas dat wil en omdat het beest weet dat er dan (soms of vaak) een beloning komt in de vorm van een lekker hapje.

Nee, huilen van verdriet zit er niet in.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik weet niet of je vogels, die soms zeer intelligent kunnen zijn, geen emoties mag toedichten.
emoties zijn niet per definitie alleen aan menselijke dieren voorbehouden.
Nee, je zult vogels nooit zien huilen van verdriet. Ze hebben ook geen zakdoekjes om de tranen te drogen.

Wel kunnen ze sterven van eenzaamheid. Een eenzame vogel zal niet gelukkig zijn, er derhalve verdrietig, voor zover een vogel dat kan zijn. Maar de vogel beseft het best als hij een partner mist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels kunnen ook tranen produceren uit de traanklieren bij hun ogen. Tranen zijn de hele dag nodig om het hoornvlies (buitenste laagje van je oog) vochtig te houden.

Of dieren werkelijk huilen van verdriet is niet bekend. We weten alleen min of meer dat ze verdriet hebben, als ze gedrag vertonen dat je zelf ook zou doen, als je het zelfde zou zijn overkomen.
Dus de vraag of vogels of kunnen huilen van verdriet is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Eerst moet je zeker weten dat een dier verdriet heeft, en dan kun je vaststellen of huilen één van de uitingsvormen van dat verdriet is.