Wat is volgens de evolutie theorie het nut van de clitoris?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
39.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''volgens de evolutie theorie?? ''.dus wat Darwin ervan vind??? verklaar je nader..?
AWM
14 jaar geleden
Ik vind dit een kutvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whuhahahahahahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag naar evolutionair voordeel gaat over het orgasme. Juist /vooral door de clitoris kan de vrouw een orgasme bereiken. Het onstaan van de clitoris is een stukje embryonale ontwikkeling die bij man en vrouw gelijk is.
AWM
14 jaar geleden
Als sex niet lekker was, dan liep de voorplanting gevaar.
En als ze iets lekkerders uitvinden, dan blijf ik het er misschien toch wel bij doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dan het beste eens beginnen met de link van Hans van Maanen in mijn voorbeeld. Daar zijn verschillende visies op. Een van de visies is dat het geen voordeel heeft, maar dat vrouwen kunnen klaarkomen omdat mannen dat ook kunnen (dankzij de penis/clitoris die hetzelfde orgaan zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beeld van beleving van seks klopt niet. Alle diersoorten beleven hier plezier aan. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan waarin een muis het orgasme gevoel kon opwekken door op een knop te gaan staan (iets met elektroden aan het hoofd), of voedsel kreeg als het op een andere knop ging staan. Dat arme dier is de hongerdood gestorven, maar had wel plezier. Dat sommigen niet de tijd hebben om het puur voor het plezier te doen betekent niet dat ze liever iets anders aan het doen zijn. De orgasmebeleving is het meest intense "beloningsmechanisme" in een dier.

Antwoorden (3)

Tijdens de embryonale ontwikkeling is de mannelijke en vrouwelijke ontwikkeling gelijk.

Bij mannen zal hetzelfde weefsel uitgroeien tot een penis en bij vrouwen klein blijven (de clitoris). De schaamlippen bij vrouwen groeien bij mannen uit tot de balzak.

Dit heeft verder weinig te maken met de evolutietheorie. Daarnaast is het ook niet zo dat de clitoris geen nut heeft in de seksualiteit van vrouwen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Elisabeth Lloyd stelt dat het orgasme van de vrouw een bijproduct is van de embryonale ontwikkeling. Doordat de penis en de clitoris uit dezelfde structuren zijn ontstaan, kunnen zowel man als vrouw een orgasme beleven.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Waarom ik vind dat dit niets te maken heeft met de evolutietehorie is omdat de laatstgenoemde theorie, zoals beschreven door Darwin, bestudeert hoe soorten kunnen veranderen door o.a. selectiedruk. Een man en vrouw zijn geen verschillende soorten en ook niet verschillend gebouwd (in oorspronkelijke embryonale ontwikkeling).

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat wel een evolutionair interessante vraag is, waarom vrouwen kunnen klaarkomen. Waarschijnlijk refereert je vraag hiernaar. Hans van Maanen heeft hier een uitstekend artikel over geschreven, zie 2e bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks mijn reactie van boven, toch een serieus antwoord:

De clitoris heeft geen enkele functie, behalve het verschaffen van plezier. De reden van zijn (haar?) bestaan IS evolutie. Vrouwen die plezier hebben in sex hebben vaker sex en planten zich dus voort. De evolutie is enkel en alleen in succesvolle voortplanting "geïnteresseerd".
AWM
14 jaar geleden
Eén van de theorieën is dat het vrouwelijk orgasme de kans op bevruchting bevordert. Dit zou te maken hebben met het samentrekken van de baarmoeder, waardoor het sperma als het ware naar binnen wordt 'gezogen'.

Zoals al eerder naar voren gebracht: alles wat voortplanting bevordert, heeft evolutionair nut.