Hoe wordt de intelligentie bij dieren gemeten? Zie toelichting;

Ik heb meerdere malen gehoord dat qua honden een border collie de slimste hond zou zijn. Een dolfijn zou slim zijn, een varken zou het IQ hebben van een driejarig kind etc.
HOE meet men dat? of heeft dat te maken met het het gegeven dat mensen (hun huis)dieren bepaalde gaves toedichten?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ter aanvulling; veel dingen zijn geconditioneerd gedrag, is dat intelligentie?????????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

De beste methode waarvan ik al gehoord heb, is de opgave: hoe ver wil een dier zich van zijn gewenste doel verwijderen om uiteindelijk zijn doel te bereiken. Klinkt abstract, maar het gebeurt als volgt. Men maakt een afrastering met bv kippengaas in een U-vorm. Het dier zet men binnen de U vlakbij de ronding. Daar recht tegenover aan de buitenkant van het gaas (buiten de U dus) legt men iets lekkers. Het dier moet nu dus het verstand hebben om van het lekkers weg te lopen en helemaal rond te lopen om er bij te geraken. De lengte van de benen van de U-vorm is een maat voor de intelligentie van het dier. Als ik mij goed herinner: een hond beseft tot een afstand van 9m dat hij kan rondlopen, een varken tot 11m. Een varken is dus intelligenter dan een hond.

Als zijdelingse info: in artificiële intelligentie ken men deze problematiek (zich van het doel verwijderen om het doel te kunnen bereiken) als de Susman-anomalie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er worden proefopstellingen gemaakt en gekeken hoe creatief de dieren het probleem oplossen. Ook wordt gekeken of dieren zichzelf herkennen in een spiegel of dat ze het zien als een vijand.

In het youtubefilmpje zie je een voorbeeld van zo'n testje

Toegevoegd na 8 minuten:
Het youtubefilmpje met een chimpansee en een mens die nummers moeten onthouden zet je aan het denken...

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat betreft geconditioneerd gedrag, dat wordt buiten beschouwing gelaten in principe. Het gaat om probleemoplossend werken in een niet eerder meegemaakte situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn bepaalde reacties van dieren op dingen die ze of onthouden moeten hebben, of waar je op zn minst over moet nadenken. Olifanten die het aantal piepjes tellen, door hetzelfde aantal keren op een computerscherm te tikken. Natuurlijk zijn deze wel getraind om op een computerscherm te tikken, maar elke keer is het aantal piepjes anders. anticipatie vermogen is dus vereist. Dolfijnen herkennen ook dingen. Aan deze eigenschappen kent met waardes. IQ's zijn nogmaals onmogelijk te meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren hebben ook intelligentie, maar op een lager niveau.

Al is de mens de enige diersoort die vuur kan maken, via letters en noten communiceert, kaart kan lezen en kan rekenen, onze hersenen verschillen niet veel van die van apen en andere zoogdieren. De twee grootste verschillen zijn dat wij meer zenuwcellen in onze geplooide hersenschors hebben dan dieren, en dat onze zenuwcellen omgeven zijn door een dikkere isolatielaag, waardoor de zenuwsignalen sneller kunnen lopen.

Daarom denken de meeste onderzoekers dat onze intelligentie niet wezenlijk verschilt van die van dieren, maar dat
we deze alleen tot een hoger niveau hebben ontwikkeld. Veel dieren hebben intelligente trekjes: ze gebruiken gereedschap, werken samen, communiceren of zorgen voor soortgenoten, maar de mens doet dit alles in veel hogere mate.

Intelligentie bij dieren is echter lastig te meten omdat ze ons niet kunnen zeggen wat ze denken, dus we moeten maar gissen naar wat de intelligentste dieren zijn.

Primaten
Chimpansees zijn zo intelligent als een kind van drie, want ze kunnen zich uiten met geluiden, gezichtsuitdrukkingen en gebaren, manipuleren en listen verzinnen om er voordeel van te hebben en de volgorde en grootte van getallen begrijpen.

Zeezoogdieren
Dolfijnen, zoals de tuimelaar, kunnen complexe trucs leren, ze synchroon uitvoeren met andere dolfijnen en ze doorgeven aan soortgenoten. Ook kunnen ze eenvoudige kunstmatige talen leren begrijpen en zich er bovendien in uitdrukken.

Zoogdieren
De Indische olifant kan simpele optelsommen maken: als je twee manden hebt met respectievelijk 3 en 5 appels (en de olifant kan in de manden kijken), en daarna 2 extra appels in elke mand
doet, dan zal de olifant naar de mand met 7 appels lopen.

Vogels
De wipsnavelkraai gebruikt in de jacht op voedsel allerlei soorten hulpmiddelen. Zo gooit hij wel eens noten op een verkeersweg, zodat auto’s eroverheen rijden en de harde doppen kraken.

Ongewervelde dieren
De geaderde octopus of kokosnootoctopus maakt van twee halve kokosnoten een huisje, waarin hij zich verbergt als er gevaar dreigt.

Vissen
De poetslipvis doet extra zijn best om een vis te ontdoen van parasieten als er andere vissen kijken, die daardoor misschien ook gebruik willen maken van zijn service.