heeft een grote plant meer zuurstof productie dan een kleinere plant?

Heeft een plant met een groter blad oppervlak, meer zuurstofproductie dan een plant met een kleiner bladoppervlak. De planten zijn dan wel van hetzelfde soort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ja. Meer bladgroenkorrels die fotosynthese kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zuurstofproductie van een plant hangt enkel en alleen af van de groeisnelheid van die plant. Met groeisnelheid bedoel ik dan niet zozeer het aantal centimeters per maand (of zo), maar het aantal grammen per maand, gemeten als droge stof.

Voor een plant is zuurstof namelijk een afvalproduct. De plant wil groeien, en om te groeien moet hij koolwaterstoffen maken - daaruit bestaat de plant namelijk.

Voor die koolwaterstoffen heeft de plant koolstof nodig. Die koolstof haalt de plant uit kooldioxide. Vereenvoudigd (de werkelijke reactie is veel ingewikkelder): CO2 wordt omgezet in C en O2. De C houdt de plant, die wordt namelijk door de plant gebruikt om te groeien. De O2 wordt afgescheiden als zuurstof.

Vandaar: hoe meer de plant groeit, hoe meer C hij nodig heeft, dus hoe meer CO2 hij moet opnemen uit de lucht, dus hoe meer O2 (zuurstof) hij als afval afscheidt.

--

Je hebt het over twee planten van dezelfde soort. Daarbij zal het over het algemeen zo zijn, dat de grotere plant per maand meer gewicht erbij krijgt dan de kleinere plant. De grotere plant zal dus meer zuurstof produceren.

Heb je het over planten van verschillende soorten, dan hoeft dat niet zo te zijn. Een kleine plant van een snelgroeiende soort kan dan meer zuurstof produceren dan een grote plant van een langzaamgroeiende soort.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En fotosynthese dan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat ik beschrijf IS fotosynthese. Fotosynthese heeft maar één doel: koolstof uit CO2 halen en waterstof uit H2O halen, om vervolgens die koolstof en waterstof aan elkaar te koppelen tot koolwaterstoffen, om daar dan mee te groeien (of vruchten en bloemen te maken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Alleen is het niet helemaal waar dat zuurstof een afvalproduct is, de plant gebruikt de zuurstof zelf ook voor zijn metabolisme.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, het is zowel een afvalproduct als een grondstof.