Hoe ademt een waterschorpioen onder water?

Ik dacht dat insecten niet ademden zoals wij (met longen, en door in en uit te ademen), maar dat ze hun zuurstof kregen door diffusie via vele buisjes die het lichaam in lopen (tracheeën?).

De waterschorpioen, en vele andere dieren die vlak onder de wateroppervlakte leven, hebben een adembuis. Die lijkt mij echter veel te lang en te smal om het insect via diffusie van zuurstof te voorzien.

Al zou het dier in- en uitademen met longen, ook dan zou het niet werken. Probeer maar eens te ademen door een stuk tuinslang van één meter lang - je krijgt genoeg lucht, maar toch zul je langzaam benauwd worden, en uiteindelijk stikken, omdat de "buis" te lang is.

Dus: hoe doen waterschorpioenen, en andere onderwaterdieren met een adembuis, dat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Hij ademt niet in- en uit door dat miniscule buisje. Alleen maar in. Eén keer in de zoveel tijd neemt hij een luchtvoorraad in. Daar kan hij dan een tijdje mee voort.
Natuurkundig niet zo een wonder.
Filmpje!
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle waterkevers dus ook deze waterschorpioen ademen via hun achterkant, ze nemen een hoeveelheid zuurstof op en zakken weer naar beneden.
Komen deze waterkevers boven water, want ze vliegen natuurlijk ook, dan is me het niet duidelijk of ze nog andere mogelijkheden hebben om adem te halen, waarschijnlijk niet.
De poelslak die een longslak is ademt door een holte onder zijn voetzool, hij moet zich daarvoor wel omdraaien en drijft mede door de oppervlakte spanning enige tijd op zijn kop.
Kikkers kunnen door de huid ademhalen en door hun bek
Waterschildpadden is me nog steeds een groot raadsel hoe ze s'winters 6 maanden onder water kunnen blijven zonder boven te hoeven komen.