hoe heet het beroep van de persoon die skeletten in elkaar zet.

In musea en op scholen, univ's ed zie je wel eens skeletten die heel kundig in elkaar zijn gezet met draadjes, boutjes, leertjes etc.
Hoe heet dit beroep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke site over dit onderwerp: http://www.anatomix.nl/shop/index.php?act=viewCat&catId=6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een skelettenmonteur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk een bottenloog

Antwoorden (3)

Het prepareren van een skelet teneinde het te kunnen tentoonstellen of voor educatieve doeleinden te gebruiken is in feite een onderdeel van de taxidermie. (Al slaat het woord taxidermie van origine op het classificeren van de huid.

Het opzetten van hele dieren, conserveren van alleen huid of alleen organen en dergelijke hoort hier ook allemaal bij. Veel in deze sector is overigens liefhebberij, maar als je jeer beroepsmatig mee bezig houdt, ben je dus een taxidermist, al wordt het woord 'preparateur' ook veel gebruikt voor iemand die in bredere zin van het woord dieren (maar ook mensen) prepareert. Het is in feite meer een kunst dan een wetenschap als je het goed wilt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een preparateur.

Toevallig ken ik onderstaande persoon goed. Hij heeft dit op zijn visitekaartje staan. Zijn achtergrondstudie is 'paraveterinair'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het beroep als Conservator.

Die term is echter breder - hij slaat op eenieder die een museumcollectie beheert of onderhoudt.

Zie Bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedacht me dit pas nadat ik deze vraag had beantwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/.18617#114626

Pas toen bedacht ik me dat er eerder vandaag een vraag was gesteld over het beroep dat ik beschreef in mijn antwoord op die andere vraag. Toen ben ik maar even op zoek gegaan, en heb dit antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas fout het beroep heet "articulator"